Tuesday, August 1, 2017

Mina älskades huvuden

"Man kann nicht jeden umbringen, den man liebt."
Man kan inte ha ihjäl alla som man älskar, förmanar hembiträdet strängt. På förekommen anledning, så att säga.

Die Häupter meiner Lieben av Ingrid Noll är nämligen en berättelse om två unga tjejer som inte alls håller sig inom könsrollsnormen för snälla, fina flickor. Maja och Cora gör precis det som faller dem in och om ett problem uppstår, tja, då löser de det. Även om det krävs drastiska metoder.

Härligt starka och inte alltid särskilt älskvärda karaktärer. En slags Thelma and Louise fast mellan Tyskland och Italien.

Jag gillade boken. Lagom revolutionär, lagom småputtrigt mysig.

1 comment:

  1. Jag läste den på gymnasiet och fullkomligt älskade den. När jag läste om den häromåret blev jag lite besviken.

    ReplyDelete