Tuesday, July 8, 2014

Tematrio: Nu jäklar blir det äntligen av

Skum rubrik tänker du, men det är faktiskt temat för veckans trio hos Lyran! Något omfraserat till det grövre. Lyran frågar efter tre böcker vi "äntligen läser" eller som vi tycker att vi snart måste komma oss för att läsa.

Klurig fråga, för böcker som jag vill läsa blir sällan liggandes olästa. I min hylla står (i princip) inget oläst eftersom alla nya böcker först passerar karantäntiden i läshögen vid sängen.

Men den högen sorteras ju om med jämna mellanrum...

En bok jag faktiskt verkligen velat läsa ända sedan jag skaffade den i höstas men som ändå blivit kvar ohyggligt länge i läshögen är Julian Barnes, A history of the world in 10 1/2 chapters. Först lånade den gula huliganens pappa den och sedan har det dykt upp mer högprioriterade böcker hela tiden. Men nu är den näst näst överst i bokhögen (igen), så snart så! Kanske.

Då och då tänker jag att jag skulle läsa Marcel Proust På spaning efter den tid som flytt men å andra sidan är jag egentligen inte särskilt sugen. Och då blir det inte av. Ska jag ta mig an den som årets vinterprojekt tro?

Och så en riktig långlirare: P. C. Jersild. Jag har aldrig läst Barnens ö, den gamla godingen, men eftersom den valdes ut att bli årets Stockholm-läser-bok så blir det nu äntligen av. Den ligger strax efter Barnes i läshögen. Jag fick motorstopp på Jersild redan i gymnasietiden när jag försökte läsa Babels hus som skulle vara rolig men som jag inte fattade ett dyft av och därför avfärdade hela Jersild som en tråkmåns. Fram tills nu alltså.

Se där, jag fixade frågan, fast att den var klurig!

17 comments:

  1. P. C. Jersild har jag velat läsa sedan jag gick i högstadiet, men det har av någon anledning inte blivit av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag blev nyfiken igen efter en Babelintervju för något år sedan och bestämde att det var dags att begrava stridsyxan... Och så kom det ju en så bra anledning i år!

      Delete
  2. Det är konstigt att en del böcker blir liggande. Alla mina olästa får tyvärr inte plats på nattduksbordet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har en stor hylla bredvid sängen och ofta två höga staplar på den. :)

      Delete
  3. Tack och lov har jag ingen får man väl säga, mer böcker att läsa behövs knappast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en himla tur att det aldrig kommer ta slut på saker att läsa!

      Delete
  4. Härligt ambitiös sommarläsning du plockat på dig! Sambon läser Proust just nu och det tar sin tid :-) Barnes har jag läst och gillat men Jersild har jag helt tappat bort. Ser fram emot att läsa om din läsning!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så ambitiös är den nog inte, för jag tar definitivt inte Proust de närmsta månaderna. Jag ska nästan bara läsa roligheter på semestern!

      Delete
  5. Jag såg Barnens ö som film eller tv-serie när jag var liten. Då gillade jag den inte, men jag kanske skulle uppskatta boken nu. Kanske. Julian Barnes har jag läst två böcker av och gillat. Honom vill jag läsa mer av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - garantier finns ju aldrig! Jag gillar också Barnes andra så det är egentligen obegripligt att just denna blivit liggande så länge.

      Delete
  6. Jag har två första böckerna i "På spaning efter.." i bokhyllan. Där har de stått länge. Troligen lär jag bli pensionär innan jag griper mig an dem - fast någon gång i livet ska jag väl testa dem tror jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, något måste ju sparas till pensionen, kan inte göra slut på allt det roliga redan nu

      Delete
  7. Barnens ö har jag läst, men den gjorde inget större intryck på mig. Så är det ibland...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kan det vara! Om den är lika tråkig som jag tyckte Babels hus var så bevisar det väl att jag hade ett utvecklat smaksinne redan som tonåring? :)

      Delete
  8. Barnens Ö läste jag när den kom ut, jag var väl 16 år, och jag älskade den! Kanske dags att läsa om den och se vad jag tycker som vuxen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är alltid en risk, men kan vara jätteintressant! Eller som att träffa gamla vänner igen

      Delete
  9. Den enda jag läst är Julian Barnes, dock inte denna utan A Sense of an Ending.

    ReplyDelete