Friday, March 14, 2014

Läsare och samlare

Fredagsfrågan hos Annika lyder: måste läsare också vara samlare?

Inte nödvändigtvis.

Men det är ju ganska lätt hänt att det ändå blir så. Särskilt idag i Sverige där böcker är förhållandevis mycket billiga (jo, det är de visst det, kolla prisläget i Europa får ni se).

Jag tror att detta med boksamlandet kommer se mycket annorlunda ut i framtiden tack vare e-böckerna. Jag tror att det är på grund av e-böckerna som e-plattformar som book collector kommer få stort uppsving, samlingssidor som hjälper en att komma ihåg vad en har läst.

Och lite samlarmani blir det ju lätt när det finns så mycket snygga bokrelaterade kringprylar också, kolla tilll exempel på den här snygga bokasken (en ask som låtsas vara en bok!) - tänk vad folk tänker ut.

42 comments:

  1. Man måste inte samla, nej. Men det händer så lätt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, plötsligt är ens hem översvämmat, jag vet inte hur det går till

      Delete
  2. Jag undrar verkligen om e-boken tar över, då får banne mig priset sänkas rejält. Som det nu är kostar det lika mycket och då väljer jag inbundet.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har precis börjat snegla på e-böcker och det är hemskt praktiskt, men jag håller med om att det lockar mer med pappersböcker fortfarande

      Delete
  3. Jag glömmer bort böckerna som ligger på plattan på något sätt. Kanske för att jag är ovan läsplatteläsare. Än så länge har jag inte lagt in någon av e-böckerna i book collector...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är vad jag oroar mig över med läsplattan. Måste hitta ett system för att minnas vad jag läst.

      Delete
  4. Har faktiskt aldrig läst en e-bok... Kanske borde prova det! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har bara precis börjat och är inte helt såld, men jag ser ju de praktiska fördelarna t.ex. när man reser.

      Delete
  5. E-böcker har jag ännu inte förstått mig på. Har bara läst en enda och det berodde på att jag behövde den snabbt, för att jag skulle delta i en tävling.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kommer aldrig byta helt (tror jag) men jag tänker att för mig kan e-böckerna bli ett praktiskt komplement - t.ex. för att komma åt obskyra gamla stofilförfattare som jag vill läsa för att ha läst dem men inte nödvändigtvis vill köpa, de finns ju ofta att ladda ner gratis online nu för tiden.

      Delete
  6. Jag undrar om eböcker någonsin kommer få samma genomslagskraft som papperböcker... De är förstås mer praktiska i och med att det är lätt att ta hem dem, inte tar någon plats och därmed också gör det enkelt att släpa med sig ett helt bibliotek när man ska någonstans men jag känner fortfarande att de är själlösa i jämförelse med pappersböckerna.

    och visst har jag en liten papegoja, en tioårig morhuvad odåga som heter Spike :) http://bokfrossa.files.wordpress.com/2014/03/spike1.jpg

    ReplyDelete
    Replies
    1. En väldigt fin odåga! Jag hade en gul undulat, men hon dog förra året. Fåglar är underbara små personligheter.

      Jag håller med om att e-böcker är själlösa men jag är övertygad om att de kommer ta allt större plats som komplement till pappersböckerna just eftersom de är rätt praktiska.

      Delete
  7. Jag glömmer av att jag har en läsplatta! Det trodde inte jag var så lätt:(. Så än så länge är fysiska böcker bäst men jag lånar så det inte svämmar över med böcker här hemma;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är något med pappersböcker, det känns lättare att minnas vad man läst när man har en fysisk påminnelse i handen.

      Delete
  8. Ja, just det, man kan ju samla på bokrelaterade prylar också... Jag "samlar" inte men jag "råkar äga" väldigt många bokmärken. Det är skillnad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men vilken bra definition! Jag samlar inte heller på böcker, jag bara har ganska många.

      Delete
  9. Jag tänker att e-boken snarare gör att samlarmanin minskar. Kanske utgår jag för mycket från mig själv. De e-böcker jag läst tar jag alltid bort på en gång och känner inget behov att spara dem på något sätt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det var så jag menade, det blev kanske inte särskilt tydligt. Enda sättet att spara dem är väl att logga in dem på ngn sajt av typen goodreads/book collector.

      Delete
  10. E-böcker läser jag bara när jag är på resande fot och knappt då, men det kommer att dröja väldigt länge innan jag köper en e-bok. Att äga en fil känns inte alls lika kul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och inga trevliga framsidor att tumma på

      Delete
  11. E-böcker är verkligen praktiskt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Praktiskt är nyckelordet, tror jag. På alla andra sätt är pappersboken bättre.

      Delete
  12. Visst är böcker billiga i Sverige, dubbelt så dyrt i Finland.

    ReplyDelete
  13. Jag är beroende av pappersböcker, gillar känslan av att hålla en bok i min hand. Och det kan man inte göra med en e-bok.

    ReplyDelete
  14. Ja samlandet i bokhyllor lär ha ett bäst före datum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror inte att alla bokhyllor kommer gapa tomma i framtiden - men visst kommer det bli nya tider

      Delete
  15. Jag har inte testat e-böcker och vill nog faktiskt inte göra det heller. Visst kan jag se det praktiska i dem men nej, det känns helt fel för mig, en bok vill jag ha som pappersbok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så tänkte jag också, men nu har jag fallit till föga

      Delete
  16. Jag skulle ju göra ett ordentligt försök i år, bara köpa väldigt få böcker. Sen mitt sista inlägg om nytt i hyllan vet jag inte vad som hänt, alldeles för många nya böcker. Gör ett nytt försök. Igen :)

    ReplyDelete
  17. Kommer aldrig ge upp en riktig bok för en e-bok. Vill känna pappret, lukta på det, känna tyngden. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så tänkte jag också... Men nu har jag övergått till att det ena inte utesluter det andra.

      Delete
  18. ja det är lätt hänt att vilja köpa och behålla böcker man läst. För mig kommer inte e-bokens intåg förändra mitt bokköpande. Jag trivs nämligen väldigt dåligt med att läsa e-böcker!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har en känsla av att jag läser e-böckerna slarvigare än pappersböckerna, men för att citera min favoritdetektiv: det är för tidigt att yttra sig om den saken ännu.

      Delete
  19. Om jag kunde lära mig tycka om e-böcker skulle det säkert vara jättesmidigt. Mer plats, mindre damm ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast med risk att hemmet känns tomt och ödsligt

      Delete
  20. En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet... Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle gärna låna mer än jag gör. Offentliga bibliotek är en lyx vi tar för given i Sverige, tyvärr inte lika fin service i landet där jag bor nu.

      Delete
  21. Ibland känns det som jag är den enda som inte är alls speciellt intresserad utav e-böcker! Jag ser fördelar så som att böcker helt plötsligt inte tar någon plats och därmed är lätt att ta med sig (förutsatt att man har en läsplatta eller dylikt med sig istället). Men jag vill ha känslan av att hålla i en bok!
    Tro om folk kommer äga fler böcker än förut, då e-böcker blir större och större?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En stor fördel för mig som bor utomlands är att jag kan låna e-böcker från biblioteket hemmavid, plötsligt kan jag alltså enkelt få tag i böcker på svenska!

      Delete