Monday, October 21, 2013

På tal om baksidestexter

Spoilers i baksidestexter är naturligtvis ett enormt FY men motsatsen är heller ingen höjdare.

Den här typen av baksidor hittar man nästan alltid på US-amerikanska böcker och tyvärr också på många tyska utgåvor. Istället för en kort och frestande beskrivning av bokens innehåll står utdrag ur ett par lysande recensioner. OFOG!
Jag struntar väl i om recensent X har sagt att "Det är en höglitterär bok med stilistisk elegans". Det är ju ingen garanti för att jag ska tycka detsamma.

Dessutom kanske recensionen i original fortsatte med "MEN det var ändå en usel bok pga..." som bokförlaget slugt klippt bort.

4 comments:

  1. Recensioner är ändå lite informativt, när det gäller tyska böcker tycker jag ofta det ser ut som jag skrev om en gång, någon random mening bara!

    http://bokmoster.blogspot.se/2013/02/en-utflykt-till-hf-hyllan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, ja just det! De gör det verkligen inte lätt för läsaren/köparen.

      Delete
  2. Håller med! Man vill ju veta lite vad den handlar om innan man köper den. Det är inte alltid som jag går till bokhandeln och vet precis vad jag vill ha (iaf aldrig på pocket shop på centralen).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir ju svårt att hitta nya favoriter då, ja.

      Delete