Friday, October 13, 2017

Första bokleveransen till nya adressen

4 comments:

  1. Ska du ge bort böcker till kamraterna i din bokklubb? Din ENA bokklubb, ska jag väl säga. Gör ni alltid så att den som väljer bok också köper till alla andra? Isåfall, tycker du att det funkar bra eller är det några som alltid väljer pocketböcker och andra väljer dyra inbundna eller utländska eller exklusiva? Begränsas man i sitt val av bok beroende på om man anser sig ha råd att köpa till alla?

    Undrar för vi har diskuterat detta i min egen högt älskade bokklubb. Vi enades om att värdinnan bestämmer boken och alla får skaffa fram den själva - en del vill ha inbundet, andra pocket om det finns, någon kanske har boken sedan tidigare och flera av oss lånar på bibblan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra frågor! I båda mina bokklubbar turas vi om att ordna bokbeställningen gemensamt - vi läser oftast på engelska och i belgiska bokaffärer är det inte alltid möjligt att få tag på sju titlar av samma bok på engelska... Så det blir amazon-beställningar och enklast att ta allihop i klump. Vi försöker välja titlar som finns i pocket för att det ska bli rimligt pris. I min ena bokklubb löser vi det så att de som vill ha en pappersbok sen betalar till den som köpte, eftersom vissa skaffar sin som e-bok; i den andra bokklubben har vi slutat byta pengar och turas helt enkelt om att köpa bok till alla och så jämnar det ut sig i slutänden. Båda sätten fungerar bra för oss! När jag vikarierade i bokklubben i Sverige skaffade var och en sin egen bok istället - där var det ju mycket enklare att få tag i böckerna på valfritt språk och kanske via bibblan.

      Delete
    2. Tack för svar! Vi pratade mycket om det här i början, när vi drog igång för åtta år sedan. Några enstaka gånger har värdinnan delat ut böcker till oss andra - men eftersom det finns så många bokhandlar med stort sortiment, nätbokhandlar med billig sortiment, bibliotek (i synnerhet för oss i en förort - finns den inte på ett ställe så finns den i grannkommunen...) eller begagnat. Det har aldrig varit svårt att få tag på boken och jag tror vi tyckte att det var schysst att inte lägga på bokvännerna en utgift som inte alltid var önskad.
      Det är alltid kul att höra hur andra gör och kanske få lite inspiration och nya idéer!

      Delete
    3. Javisst! Jag måste kanske börja läsa allt i fransk översättning så jag kan börja använda bibblan här lite flitigare... Men det är så lätt att vara lat och bara läsa på de "lätta språken".

      Delete