Thursday, September 28, 2017

Godnattsagor om kvinnliga förebilder

Nämnde jag att min polska chef är fantastisk? Jag tackade ja till mitt nya jobb mestadels på grund av henne. Nu kommer du strax förstå varför:

Min polska chef blev så glad i mitt feministiska kontorspynt att hon 1) omedelbart satte upp en likadan poster på sitt eget kontor (och hon är direktör på EU-kommissionen, henne mansplainar folk inte ostraffat) och 2) lånade mig en kopia av supersnygga boken Good night stories for rebel girls: 100 tales of extraordinary women.
Min chef var så förtjust i den här boken att hon hade köpt en hel låda som hon delar ut till barn i bekantskapskretsen. Jag läste och vill göra precis samma sak, särskilt som jag upptäckte att den redan finns på svenska också.

Detta är en vansinnigt snygg, mycket viktig, bra och välskriven samling berättelser i "Det var en gång..."-form. Hundra historiska och nutida kvinnor porträtteras - från Hillary Clinton till Ada Lovelace till Malala Yousafzai. Kvinnor från alla världsdelar, i olika åldrar, från olika slags bakgrund. Vetenskapskvinnor, aktivister, atleter, politiska ledare. 

Men framför allt: så otroligt välberättat och mycket intressant. Köp den och läs med dina barn - genast!

4 comments:

  1. Jag läste den alldeles nyligen och tyckte också att den var fantastisk, inte bara för barn utan även för vuxna. Verkligen spännande livsöden. När det gällde mina egna två tjejer var dock boken litet som att sparka in öppna dörrar. Den generationen är nog mycket mer jämställd än vad tidigare generationer varit. Eller om det har att göra med att de inte blivit medvetna än om den ojämlikhet som många av oss andra känner av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barn tar väl sånt mer naturligt - och det är ju det som är meningen! Förhoppningsvis läser även folk med söner den här boken så också pojkarna får med sig som ngt självklart att det finns coola kvinnor i historien.

      Delete
  2. Tack för tipset! Det känns som att "alla andra" har läst den - utom jag. Fattar inte hur jag kunnat missa den? Nu när jag letade reda på den svenska utgåvan noterade jag att mängder av bokbloggare har tyckt till om den redan.
    Dagen började med att jag fick ett smärre raserianfall på gårdagens besserwisser-man (nej, jag konfronterade honom inte - det är lite knepigt när ens lön hänger på att man står på god fot även med folk som berättar för en hur man ska göra sitt jobb...). Lade dock genast ditt boktips i min önskelista, känns som att jag skulle behöva en daglig dos av den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter ju skitjobbigt, med gubben du måste jobba med. Härskartekniker och mansplaining kan sannerligen ta ner ens humör. Jag tror att man i den typen av fall måste ha en liten trevlig filmsnutt inne i huvudet som man kan slå på och ägna tiden åt medan man artigt ler och nickar åt dumheterna som gubbstrutten säger.

      Delete