Friday, August 11, 2017

Stekta gröna tomater

Jag har naturligtvis sett filmen som var så stor på nittiotalet - nu har jag även läst boken. Fannie Flaggs Stekta gröna tomater på Whistle Stop café.

Det ena spåret: olyckliga och lite överviktiga Evelyn finner en oväntad väninna i Ninny, en gammal kvinna med mycket att berätta. Mötet med Ninny gör att Evelyn blir modigare, mer självständig och får äntligen kontroll över sina klimakteriebesvär. I parallellspåret: Ninnys berättelse om den rasistiska södern på tjugo- och trettiotalet och framför allt om kärleksparet Idgie och Ruth som drev ett ganska radikalt café mitt i ett KKK-territorium.

Boken är lika rejäl och härlig som filmen, trivsam och mysig underhållning. Inga stora åthävor, bara en stor dos sunt förnuft, jordnära feminism och massor av kärlek men med minimalt slisk. Idgies sätt att uppfostra den gemensamma sonen är föredömligt. Om alla söner fick så tydliga instruktioner av sina föräldrar skulle Linnéa Claeson få ägna sitt instagram åt handboll istället.

Och dessutom: i slutet av boken kommer tio sidor recept! Inte för att jag vet var man köper gröna tomater, men ändå.

2 comments:

  1. Den boken har betytt mycket för mig! Filmen också, men det är något särskilt med att läsa om kärlek mellan kvinnor på ett så självklart sätt - osentimentalt men ändå romantiskt. Och många av personerna kommer förstås mer till sin rätt i boken, där de får mer utrymme.
    Jag har läst en del andra Fannie Flagg och de är också trevliga, men småputtrigheten blir lite väl tjock emellanåt. Men debutboken, Daisy Fay och Mirakelmannen, tyckte jag också mycket om.

    ReplyDelete