Saturday, July 1, 2017

Nej nu är det visst dags för en liten paus igen

En av orsakerna till att jag läser så många böcker är att jag kan läsa så många böcker, eftersom jag har så hög läshastighet.

En vanlig roman går på 2-8 dagar, beroende på språk, längd och kalendertekniska omständigheter. Tar den längre än en vecka börjar jag bli rastlös och tycka det går i snigelfart.

Stendhals Le rouge et le noir är en sådan snigel. Inte ett dugg konstigt! Jag läser långsammare på franska och den är en liten tegelsten. Men ändå. Det känns som om jag levt med den en hel evighet.

Med fyrahundra sidor lästa och knappa tredjedelen kvar... tar jag därför en liten paus igen.

3 comments:

  1. han heter fortfarande Stendhal, eller Henri Brulard om man så vill.

    ReplyDelete
  2. Nu framstår jag ju som mycket lättviktig när jag säger att jag inte ens hört talas om den svenske fransmannen (om det inte vore för att DU har skrivit om honom ett antal gånger) - men däremot älskar jag serien om Flavia och har inte hunnit fram till den boken du visar på bild.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej inte alls! Han är en obskyr författare som gammeldags boknördar kanske råkar hitta på dammiga antikvariat. Jag hittade honom genom någon lista på "hundra klassiker", möjligen hos Lyran. Han är helfransk och har av ngn underlig anledning tagit ett felstavat svenskt efternamn till nom de plume.

      Delete