Wednesday, July 5, 2017

Lysistrates bästa recept mot dickpics

Bäst som jag gick där på Ica så var det någon som knackade mig på axeln. Nej men, Lysistrate! utbrast jag. Henne hade jag ju inte träffat på åratal, inte sedan den där kursen i littvet när jag var ung och pigg.

Vi hade så mycket att prata om, medan glassen långsamt smälte i varukorgen vid mina fötter och sura medkunder försökte tränga sig förbi oss för att komma åt burkarna med kikärtor och inlagda morötter.

Så vad gör du nu för tiden? undrade jag. Lysistrate berättade att hon driver en kampanjorganisation på sociala medier. Hon försöker påminna flickor och kvinnor om att de ju har makt och rätt att säga nej.

Jag tänker så här, förklarade hon, att om alla bara kunde komma överens om att inte ligga med sexistiska puckon och killar som beter sig som svin, då skulle ju de där puckona bli tvungna att ändra sitt beteende.

Oj, det var ambitiöst, tyckte jag. Men hon påminde mig om att en gång var hon faktiskt nära att få slut på det peloponnesiska kriget med den metoden. Gick ju sådär, mumlade jag.

Lysistrate log brett och sa att skam den som ger sig! Och under tiden delar hon också ut informationsblad till unga tjejer om hur de kan hantera killar som beter sig illa på nätet: dokumentera allt, spara skärmdumpar - och anmäl, anmäl, anmäl alltid allt som är oschysst beteende. Till polisen, till hans föräldrar, till hans lärare eller till alla hans kompisar, beroende på grovhetsgraden.

Det gäller att inte låta dem komma undan med att skicka dickpics, hot och förolämpningar hur som helst, sa Lysistrate och gestikulerade med ett flingpaket så att havregrynen yrde. Blir han bränd ett par gånger kanske han börja tänka sig för innan han skickar byxsnokar till folk.

Jag nickade och höll med. Hon är en fantastisk kvinna, Lysistrate.

6 comments:

  1. Lysistrate har plågsamt rätt, trots att hon borde varit död och begraven för åtminstone tvåtusen år sedan. Märkligt aktuell än i denna dag. Kanske håller jag inte med henne om att man skulle få stopp på alla "killar som beter sig som svin" bara för att man sexstrejkar - men att inte låta män slippa undan med dickpics, otidigheter på nätet och vidriga förslag är helt rätt. Det är Lysistrates nutida döttrar som ska skyddas, inte det andra könet som utsätter dem för det oönskade beteendet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla sätt är väl värda att testas? Jag tror nog ändå att om de värsta puckona inte lyckades få med sig någon hem från krogen någonsin kanske de skulle bli tvungna att börja tänka till. Och så verkar det behövas mer uppfostran och mer samtal om moral och etik med alla pojkar, i god tid - inte för att alla pojkar blir svin men för att vi inte vet innan vilka som inte kommer palla grupptrycket när de blir äldre och vi måste försöka ge dem verktygen att kunna stå emot.

      Delete
    2. Absolut fler samtal och diskussioner med killar och unga män! Och goda förebilder bland vettiga vuxna. Att anmäla killarna/männen till kompisar, polisen, vuxna, skolan etc tror jag på - det är som med andra nättroll att de inte vill synas i ljuset.
      Jag såg mest det där med sexstrejk som något som är görligt om man är i ett förhållande, inte något som egentligen kan slå mot en typ som skickar vidriga sms. Han får rimligen inga ligg genom att skicka hot och äckliga bilder. Jag såg Lysistrates uppmaning som något som gällde nätet, inte raggning på krogen. Hoppas verkligen att tjejer klarar av att genomskåda de här grabbarna redan INNAN de följt med dem hem!
      Överhuvudtaget bör man nog snacka mer om hur även vuxna beter sig, pratar om sina kroppar osv för det duger inte att säga en sak till de unga vuxna männen och kvinnorna, men sedan ändå agera på ett annat sätt i sitt eget liv.
      Just i det här ämnet har jag ändå förtröstan. Tycker att jag ser en attitydförändring åt det bättre!

      Delete
  2. Bra inlägg! Spot on! En kompis till mig sa alltid att man borde säga till en skitstövel att han är det. Det kan ju hända att han inte vet om det och vill ändra sig. Om inte så förtjänar han höra det ofta. Rimlig hållning tycker jag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag men PRECIS! Hur ska pojkar fatta precis hur fel det är om de inte blir rejält utskällda? Jag tror nämligen att alla vet att det är dumt - men många tror det är en bagatell pga de får aldrig någon riktig tillsägelse.

      Delete