Sunday, July 2, 2017

Från keminördsdeckare till spionthriller

En stor skillnad mellan Alan Bradley och Stendhal är att Bradleys böcker blir utlästa på en eftermiddag. Och så är de roligare.

The dead in their vaulted arches är ännu en trivseldeckare om hemlärda kemiwizen Flavia de Luce. I brittisk femtiotalsmiljö med Churchill och gamla slottsruiner löser hon kluriga mysterier. Som till exempel vem som knuffade den hemlighetsfulla främlingen framför tåget?

Bokserien har på ett smygande vis blivit mörkare och allvarligare i takt med att Flavia långsamt blir äldre och i den här boken lämnar Bradley plötsligt deckargenren och övergår till spiondrama. Det blir också mer personligt med Flavias mors begravning som inramning.

Jag gillade de första i serien bättre, de som var enklare och mer humorfyllda. Kanske blir det här den sista titeln jag läser i serien. Vore i så fall ett revolutionerande framsteg: att kunna sluta med en romanserie innan den kör i diket.

Den som lever får se...

2 comments:

  1. "Flavias mors begravning"? Jag som trodde hon var död sedan länge. Var det inte en bergsklättringsolycka då flickorna var små? Nej, du behöver inte svara! Jag har inte hunnit så långt i serien som du har gjort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha! Jag ger bara bort den teasern, vill du veta mer får du läsa boken...

      Delete