Friday, July 14, 2017

Bibblans blåsning

Det kom ett e-postmeddelande från biblioteket. "Du kan nu hämta dina två reserverade titlar".

Vafalls, tänkte jag, jag har ju beställt sju böcker.

Väntade tre dagar i hopp om att också de andra reserverade böckerna skulle dyka upp. Jag läser ju inte precis det senaste och hetaste så att just de fem stofiler jag siktat in mig på skulle råka vara utlånade kändes... osannolikt. Alla utom en var ju markerade som "inne" när jag la in bokningen.

Sedan blev jag tvungen att åka in och hämta de två böckerna som hade dykt upp, eftersom reserverade böcker bara hålls en kort tid. Passade då på att fråga om jag kanske ändå inte kunde få ut de andra också när jag ändå var där.

Tyvärr, de finns inte än, sa bibliotekarien.

Snälla snälla? sa jag.

Tyvärr, men de kommer nog snart, sa bibliotekarien.

Och dum som jag var gav jag med mig och plockade modstulet tre godtyckliga böcker från hyllan H istället (Hermansson, Hellbrand, Heidish).

Nu har jag kollat upp på bibliotekets hemsida och alla böckerna jag har reserverat, utom Clarice Lispector, är fortfarande märkta "inne". Det betyder alltså att om jag hade varit lite mer påstridig och begärt att få radera min reservation hade jag direkt på plats kunnat be att få upp mina fem böcker ur magasinet genast.

Min tilltro till bibliotekarien som det förkroppsligade goda har fått sig en rejäl törn.

6 comments:

  1. Men Sanna, det här är ju inte första gången som bibliotekarien driver med dig! Eller jävlas, kanske. (Eller bara drar på arbetsuppgifterna så långt det går, för att ha något att göra?) Vad märkligt de beter sig på din bibbla!
    "Hembiträdet" gillade jag, för övrigt. Främst för att den kvinnliga huvudpersonen var svår att tycka om - sånt känns uppfriskande :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet!!! Är det så här det ska vara? Biblioteksnedskärningarna måste stoppas genast!!!

      Det där med oälskvärda huvudpersoner är en av sakerna jag brukar gilla med Hermansson, det och hennes väldigt udda berättelser.

      Delete
  2. så fungerar det ju inte, du kan läsa hemma hur det går... jag är nummer 24 till Ferrantes fjärde... på sommaren är några bibliotek stängda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad rolig du är, Hannele. Kul att du önsketänker att "så fungerar det ju inte" för precis såhär fungerar det uppenbarligen där jag bor. Tack för din alltid så vänliga ton och dina mycket relevanta och genomtänkta kommentarer.

      Delete
  3. Förra året byggde "mitt"bibliotek om och de har öppet magasin för i alla fall en del böcker (antar jag) så man kan hämta och låna sina böcker utan hjälp av någon bibliotikarie. Tex lånade jag Århundradets kärlekssaga ur magasinet.

    Fast "dina" bibliotikarie kanske är "gamla stofiler" och inte vet vad serviceanda är??? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Öppet magasin! Det funkar iofsig utmärkt när jag bara trillar in och begär upp saker ur arkivet, då får jag dem alltid genast. Måste antagligen bara sluta reservera böcker och istället hämta direkt på plats. Dålig vana jag har fått under året när jag brukat reservera böcker för att få dem levererade ut till min lokala bibblofilial, men den är stängd på sommaren (buhu!).

      Delete