Monday, June 5, 2017

Tematrio: svenska favoriter

Lyran har nationaldagstema på veckans trio och jag har grubblat både fram och tillbaka. Bland alla svenska författare, vilka ska en nämna? Tidigare år har jag till exempel tipsat om de här och de här.

Bland alla som skildrar det typiskt svenska finns förstås kluriga och roliga berättarkonstnären Torgny Lindgren. Jag brukar sätta Norrlands akvavit i händerna på folk som håller på att lära sig svenska och vill testa svensk litteratur. För den är så bra!

En som funderade mycket på just det där med nationalitet, svenskhet och vår lilla plats i det globala sammanhanget var Dag Hammarskjöld. Textsamlingen Vägmärken är en udda blandning textfragment av olika slag, med en hel del vackert och tänkvärt.

Nationalromantik finns också hos Heidenstam. För ett par år sedan läste jag Karolinerna och blev glatt överraskad - det var ju både rejäla skopor krigskritik och en hel del humor. Kalle dussin framställs inte precis som en hjältekung, snarare som en ouppfostrad snorvalp (sannolikt en rätt bra beskrivning). Dessutom det här underbara citatet:
"De svenske kunde från begynnelsen varken segra eller stupa av kärlek, bara av plikt. De älska inte ens varandra. De svenske låta hellre hänga sig än de skänka en landsman full rättvisa."
Och imorgon får alla nationalister fira med den svenskaste av svenska nationalrätter: kebabpizzan. Glad flaggdag!

9 comments:

  1. Har inte läst en enda av dina böcker denna gång. Just nu är dessutom bokhyllan så full av böcker jag inte hunnit läsa, så jag nästan drunknar i "borde-läsa"-böcker och "tack-för-tipset"-böcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tur att det är sommarsemester snart?

      Delete
  2. Ärtsoppa ska det vara! Eller falukorv! Eller rotmos med fläsklägg. Eller sill och potäter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Där avslöjade du allt vilken generation du (mentalt) tillhör!

      Delete
  3. Norrlands akvavit är otroligt bra. jag valde också Dag Hammarskjöld. gillar för övrigt Heidenstam också

    ReplyDelete
  4. Inte läst något av dessa, men kända är de ju helt klart. Kebabpizzan känner jag dock inte till. ;)

    ReplyDelete