Monday, June 19, 2017

Tematrio: sommarplaner

Lyran undrar: vad har ni för sommarplaner?

Tackar som frågar!

Jag har en vag idé om att äntligen läsa Krig och fred. Jag gillar ju de ryska klassikerna, jag gillade Anna Karenina och kanske hinner jag med den precis lagom så här över sommaren. Kanske.

I bokhögen ligger År 2001: en rymdodyssé av Arthur C. Clarke. Den ser jag fram emot - och är säker på att hinna med.

Och så blir det naturligtvis ett par feminister: Toni Morrison, Jean Rhys och Märta Tikkanen finns bland titlarna bredvid sängen.

Men först! Dryga 500 sidor Stendahl på artonhundratalsfranska...

21 comments:

  1. Det var inte precis lättsam litteratur du satsar på den här sommaren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jodå, jag har lättsamma böcker i högen också!

      Delete
  2. Courage! Jag har traumatiska minnen av Stendahl och då "läste" jag inte mer än 30 sidor... Det var dock innan jag hade förstått att man alltid måste börja med Harry Potter när man lär sig ett nytt språk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är faktiskt mer lättläst språkligt sett än flera av de moderna romaner jag läst på franska på sistone - men den är förbaskat lång och det är väldigt liten text på varje sida så det kommer ta en evighet...

      Delete
  3. Anna Karenina tänkte jag läsa i det fina sommaarljuset.
    Rött och svart älskade jag dock icke på 1800-talsfranska

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är bra hittills! Men det är mycket bok att ta sig igenom.

      Delete
  4. Toni Morrison skall jag också försöka hinna med, och en hel del andra böcker i bra mix.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En bra mix är nyckeln till lycka

      Delete
  5. Replies
    1. Hehe... Joelinda, du känner mig så väl

      Delete
  6. Krig och Fred har jag aldrig läst men BBC-serien såg jag i vintras. Den var bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag såg delar av den, kostymdramer är ju alltid skoj

      Delete
  7. År 2001: en rymdodyssé... ja varför har man inte läst den? Så mycket man skulle vilja läsa. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, varför?

      Och så skriver de ju nytt hela tiden också, en kommer aldrig att hinna ikapp.

      Delete
  8. Det ser ut att bli en riktig läs-sommar, inte dumt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sova-läsa-äta-bada, vad mer behöver en?

      Delete
  9. Anna Karenina och Krig och fred vill även jag börja på, men det bli inte under sommaren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns ju annat att läsa också!

      Delete
  10. Då önskar jag dig en trevlig lässommar!

    ReplyDelete
  11. På franska?! Herregud människa, jag är stum av både beundran och förundran :)

    ReplyDelete