Wednesday, June 28, 2017

Är bokbloggen död?

Bloggen Sincerely Johanna kastade ut en fråga: är bokbloggen död? Alltså, den där levande debatterande och innehållsfokuserade bloggosfären där folk faktiskt diskuterar böcker som de faktiskt har läst. Tydligen är grejen nu för tiden att istället ta en snygg bild på bokens framsida och lägga på instagram...

Well, jag vet inte om jag själv ens riktigt hör till den där bokbloggosfären. Jag vägrar att ta emot recensionsex från förlag, läser inte på beställning, skriver bara om det jag själv tycker är intressant och sällan om böcker som är särskilt aktuella. Men jag skulle gärna hitta fler andra bokbloggar att följa och gillar att läsa och diskutera med andra läsare. Jag ser bokbloggarna lite som min fjärde bokklubb (efter den nordiska, den most awesome och den fiktiva som bara läser Jasper Fforde).

Jag hoppas alltså att bokbloggen inte alls är död och att intellektet till slut kommer att vinna över Trumpifieringen av världen. Trender må gå upp och ner, men de som tycker böcker är kul kommer väl alltid att hitta ett sätt att diskutera dem. Då räknar jag alltså inte de ytliga McDonaldsläsare som bara lägger ut snygga bilder och inte verkar ha tagit till sig något av innehållet.

För övrigt: du som tror att det inte finns liv i bokbloggar, kolla in modiga Feministbiblioteket! Hon skriver en alldeles egen skönlitterär följetong på sin blogg. Heja!

10 comments:

  1. Jag hoppas verkligen inte att bokbloggandet är döende, eftersom jag själv varken har Twitter eller Instagram och inte lägger ut något om Boktanken på Facebook. Att tillåta sig att skriva längre texter - och att folk orkar läsa dem! - är det viktiga för mig. Att ta en snygg bild på en bok och sedan sammanfatta den i två meningar är inte min grej.

    Jag tycker det är roligt med de recensions-ex jag får (jag vågar aldrig be om några och det är inte förrän ganska nyligen som förlagen börjat skicka till mig) men allra roligast är att känna att bloggen lever genom de kommentarer jag får.

    Och jag förstod det som att det var just DET som Johannas debattinlägg mynnade ut i: att folk läser bloggar men inte anser sig ha tid eller ork att lämna en kommentar (eller att de istället kommenterar just på de snabba sociala medierna).

    Det är ju detta interagerande som är det givande med bloggen, att veta att andra läser och tycker till. Jag tycker jag har lärt mig massor av att följa andra bokbloggare!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, jag är helt ointresserad av instagram och lägger bara då och då en länk på facebook. Håller helt med om att det är interagerandet som är det intressanta, det är ju då det blir som en bokklubb och inte bara som en lång serie monologer.

      Delete
  2. Haha! Har väl blivit en sån där förtappad själ då, med död bokblogg. Ber dock aldrig om recex, blir erbjuden och tackar bara ja till sådant som intresserar. Börjat ta bokbilder för att det är kul, men Instagram-tåget kan jag inte hoppa på, har inte ens mobiltelefon. Trumpifieringen gillar jag inte alls, även om jag inte räknar mig till de akademiskt skolade "intellektuella". Gör det mig då till en ytlig "McDonaldsläsare" trots att McDonald är något som är mig så fjärran det kan komma? Känner än så länge att det ger något att få vara en mikroskopisk del i det stora hela när det gäller att inspirera till läsning och intresset för böcker, tycker alltså det är roligt och givande. Varför skall jag inte få tycka det bara för att jag inte räknar mig till de finkulturella intellektuellas skara? Förlåt om jag helt missuppfattat ditt inlägg. Inget illa ment. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går utmärkt att vara intresserad av böcker och deras innehåll utan att vara något slags akademisk intellektuell! Och bokbilder är helt okej, det är inte ett bildförbud jag pratar om. Det jag inte begriper mig på är dem som BARA lägger bilder och inte verkar läsa själva böckerna - vad är poängen? Vad blir det då för samtal? Vad får man ut av det mer än kanske skapa en bild av sig själv?

      Var och en får naturligtvis ägna sig åt det den vill, men jag för min del gillar ändå mer att läsa bloggtexter där någon har tänkt till eller tycker något - behöver inte vara extremt djupt eller handla om att skapa filosofiska teorier, men det är roligare att läsa en text där någon har skrivit lite innehåll. En bild och fyra emojis ger mig ingenting, det är kanske viktigt som statement för den som lagt ut det men inte så särskilt kul för mig som läsare.

      McDonaldsläsare = de som inte läser innehållet i boken. Räknar du dig dit?

      Delete
    2. Nej, jag räknar mig inte dit. Läser samt älskar att tänka, fundera och tycka kring det jag läst, värdesätter ju även att ta del av hur andra har uppfattat samma bok, annars skulle man nog inte finna bokbloggandet lika stimulerande. Att se ur andra perspektiv, lära sig genom andra människors kunskap och/eller erfarenhet är ju toppen när det gäller att läsa böcker. Men kanske är det så att bokbloggandet kan börja på olika sätt, och för ungdomar är kanske en bild en bra start för att sen gå över till lite noggrannare läsning med eftertanke och därefter viljan att skriva om hur man känt inför det man läst. Tar del av vad du skriver här emellanåt, helt underbar humor! Tack för ditt klargörande svar på min kommentar, ilsknade visst till lite där, brukar inte vara likt mig annars. ;)

      Delete
    3. Jag tänker ju att det inte bara finns de två nivåerna "dumihuvudet" och "superakademisk", jag tänker att det finns en mycket bred skala däremellan och där finns de flesta av oss. Jag är lite less på att man ofta måste be om ursäkt i Sverige om man försöker försvara det intelligenta -
      hur blev det så? - och jag hoppas som du att instagram kan bli en inkörsport till tyngre texthantering (höhö) men är inte alltid så säker på att det funkar så. Men kanske är jag bara lite pessimistisk just nu efter att ha försökt lyssna på några av årets sommarpratare och blivit besviken på världen.

      Ps. jag läser din blogg också! Håller t.ex. med om att Atwood bör få nobelpriset. Pga smart och intressant, till skillnad från akademins clickbaitblunder förra året. Ska bli bättre på att kommentera hos alla er andra igen och därmed dra mitt strå till stacken mot bloggens död.

      Delete
  3. Missade att du tipsat om min följetong! Tack! Bra inlägg. Förstår inställningen till recex även om jag har en annan inställning. Det är ju skönare att bara köra sitt eget race.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag tror jag skulle bli jättestressad om jag hade en massa läsning med krav. Räcker så bra med bokklubbsböckerna som är på deadline, resten vill jag ha flexibelt!

      Delete
  4. Å så bra skrivet! Jag kan liksom älska de som då inte gör som alla andra om man säger så. Däremot måste jag bli bättre på att spana efter fler bokbloggare emellanåt, eller utvidga den rutinmässiga rundan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men exakt - hur hittar man fler bra bloggar att följa? Jag har fastnat i mina hjulspår.

      Delete