Monday, May 15, 2017

Tematrio: pojkar

Lyran har i jämställdhetens namn också en tematrio om böcker om pojkar. Här skulle en förstås kunna drämma till med Flugornas herre men jag tror ändå att det får bli tre lite mer långväga författare.

Alain Mabanckou har skrivit en fantastisk uppväxtskildring om livet i ganska fattiga Republiken Kongo - med vidskepliga föräldrar och ett barns hela utsatthet. Romanen heter Imorgon fyller jag tjugo och är särskilt underbar i franskt original för den som ids försöka.

Flyga drake av Khaled Hosseini täcker in så många aspekter av att vara pojke i Afghanistan - pojkars vänskap, rivalitet, homoerotiskt laddade skamkänslor och förstås det horribla i att växa upp och leva i en så osäker del av världen.

Homoerotik blir det också i Abdellah Taïas fina kortroman Ett arabiskt vemod som liksom Flyga drake har en nyckelscen med en våldtäkt men som sedan utvecklar sig åt helt andra håll. Om en pojke som växer upp och finner sin identitet bortom de strikta mansrollerna i åttiotalets Marocko. Poetiskt språk utan att verka tungt eller konstlat, väldigt lättläst och med stort framåtdriv. Kuriosa: Rikard Wolff har översatt en annan av Taïas texter och låtit Lisa Ekdahl tonsätta den, så pass vackert skriver han nämligen.

23 comments:

  1. Replies
    1. Det finns ju så många böcker om pojkar att komma på!

      Delete
  2. Alain Mabanckou blir jag nyfiken på liksom Abdellah Taïa.
    Flyga drake har jag läst. tack för tips

    ReplyDelete
    Replies
    1. Båda är bra, ge dem gärna en chans!

      Delete
  3. Replies
    1. Jag också. Boken är bättre...

      Delete
  4. Gillar din trio! Själv drämde jag faktiskt till med just Flugornas herre :-). Bland annat.

    ReplyDelete
  5. Jag tog också med Mabanckous roman, mycket bra bok som ger mersmak. Flyga drake ska jag läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste en annan av hans titlar, Piggsvinet, men den var inte lika bra tyvärr. Ska försöka hitta mer av honom!

      Delete
  6. Åh, Flyga drake är ju ett jättebra val!

    ReplyDelete
  7. Flyga drake fick vara med i min trio med. Din första bok blev jag nyfiken på så jag antecknar på den evighetslånga vill-läsa-listan =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den där vill-läsa-listan är mycket viktig. Jag har upptäckt bibliotekets minneslistafunktion, då är det bara att med jämna mellanrum klicka böckerna från minneslista till reservation och så vips får man hem dem och kan beta av! :)

      Delete
    2. Så gör jag med! =) Mycket smart sätt att hålla reda på alla böcker man vill läsa. Mindre smidigt är det när 5 böcker som man reserverat kommer på samma gång...När man redan har typ 15 böcker på läslistan.

      Delete
    3. hehe.. ja det kan ha hänt här också :)

      Delete
  8. Valde också bort Flugornas herre, i den fasta förvissningen att den skulle dyka upp ändå. Flyga drake tog jag inte heller med, men oj vilken bra bok det är! Men jag tog ett annat tema, kan man säga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns ju så många bra titlar att välja mellan.

      Delete
  9. Flyga drake har jag läst och den är så fantastiskt bra.

    ReplyDelete
  10. Flyga drake tyckte jag om och dina andra val låter lockande.

    ReplyDelete
  11. Läst (och sett), som så många andra, Flygande drake. Mycket bra!

    ReplyDelete