Monday, May 1, 2017

Tematrio: maj

Maj är mycket bättre än april! Ingen snö! Grillpremiär! Många plusgrader! Vi har byggt ett växthus!

Däremot fick jag omedelbart problem med Lyrans tematrio på temat maj eftersom jag tänkte "aha, Maj Bylock", googlade och kom fram till att jag inte känner igen namnet på en enda av hennes titlar och sannolikt inte alls har läst något av Maj Bylock.

Tillbaka på ruta ett.

Men på ruta ett finns ju förstås Majgull Axelsson, denna fenomenala författare. Till exempel Is och vatten, vatten och is, om tvillingsystrar med familjetrubbel och isseglatser. Alltid mycket djupt och välskrivet.

Om du liksom jag ibland också läser böcker som inte är särskilt geniala men ändå underhållande, då kanske författarparet Rita Mae Brown och Sneaky Pie Brown är något för dig. De skriver en slags mysdeckare där hjälten är en katt! Intrigerna är inte alltid särskilt smarta, men jag säger igen: hjälten är en katt. Läs till exempel Murder, she meowed.

Och så en långsökt rackare: Theresa May är (än så länge) Storbritanniens premiärminister. Hon kommer att gå till historien som kvinnan som skötte Brexit. Och apropå det så har Imre Kertesz skrivit den utmärkta romanen Fiasko. Den handlar om en man som överlevt Auschwitz och den är mycket läsvärd.

15 comments:

  1. Deckaren låter intressant. Tack för tips!

    ReplyDelete
  2. Maj Bylock ploppade upp i mitt huvud också. Och Maj Sjöwall, deckardamen. Bylock är ett av mina hatobjekt, eftersom hon gått lös med machete på alla Jules Verne-böcker och andra klassiker tills de knappt har något kvar av ursprunget. Majgull Axelsson är lysande!

    Att May figurerar apropå månaden maj såg jag idag på Facebook, när andra vänner gjort den kopplingen. Ingen annan har dock gjort den snygga (!?) glidningen från May till Fiasko..., vad jag kunde se.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ånej, är hon alltså den svenska "reader's digest"-skaparen?

      Delete
  3. har läst annat av Rita Mae Brown för länge sedan. Systrar, kanske? (nu kom jag på Mae West. hur kunde jag glömma henne?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rita Mae Brown har ju skrivit en del annat som är mycket annorlunda också - mest känd kanske uppväxtskildringen "Rubyfruit jungle".

      Delete
  4. Jag blev ju nyfiken, eftersom Maj Bylock är ett känt namn även för mig, och kollade upp hennes titlar. Känner inte heller igen någon. Då undrar jag ju givetvis varför jag känner igen hennes namn. Kan det vara så att jag hade hennes läroböcker? Mycket märkligt är det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så - vad känner vi henne från då? Varför är hennes namn så bekant men titlarna fullständigt okända?

      Delete
  5. MajGull Axelsson har jag läst en bok av, de övriga känner jag inte till.

    ReplyDelete
  6. Just Is och vatten, vatten och is är en bra bok. Deckaren verkar mysig och kul ska se om jag kan hitta någon av dem så jag kan läsa också.

    ReplyDelete
  7. Snygg kombination, från May till Fiasko..

    ReplyDelete
  8. Mysdeckaren verkar ju skoj, kände inte till den så tack för tips! :)

    ReplyDelete