Monday, May 29, 2017

Tematrio: kroppen

Tematrio på temat kroppen:

Sin ensamma kropp av Elsie Johansson kommer jag nämna igen senare i veckan... Den är nämligen både jättebra och feministisk. Om en äldre kvinna som återupptäcker sin sexualitet på gamla dar. Trots att inget ju är så tabu som en gammal tant som tänker på sex...

The body in the library tycker jag är en av Agatha Christies roligare - så många luriga ledtrådar och underbara stereotyper. Oh dear! A dead body in the library. Do fetch the tea, James.

Kroppen och vad som händer med den i förlängningen ger inramning till John Ajvide Lindqvists Människohamn. De döda återvänder för att söka upp sina nära och kära. De är inte alltid i så bra skick.

Mycket nöje!

4 comments:

  1. Elsie Johanssons bok är väldigt bra. tror inte att jag läst Christie

    ReplyDelete
  2. Jag vet inte om jag har läst den AC-boken, men jag är ganska säker på att jag sett den på TV.

    ReplyDelete
  3. Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

    ReplyDelete
  4. Åh, brukar vara ovanligt här, faktiskt läst hela två av tre! Liket i biblioteket är verkligen toppen och JALs böcker går nästan alltid hem hos mig. :)

    ReplyDelete