Wednesday, May 3, 2017

Ordbanken: vad tusan är en (ett?) schackel?

En av bieffekterna när en köper stuga är tydligen att en måste springa ut och in på olika byggvaruhus mest hela tiden.

Jag tycker inte om shopping och byggvaruhus är inget undantag (det är däremot bokaffärer och plantskolor). Det finns egentligen bara en rolig sak och det är alla knasiga nya ord att upptäcka.

Till exempel schackel. Pedagogiskt nog med en bild bredvid ordet. Schackel. Ungefär samma ordkategori som spunk.

Eller varför inte det spännande begreppet plattlyft. Här har jag många frågor! Är det en platt lyft? En mojäng för att lyfta plattor? Eller kanske en lyft som plattar till, jmf plattång?

Eller patentband som är ett typiskt ord som inte ger den minsta ledtråd till vad det betyder. Kan vara precis vad som helst. Min gissning är att det är det där som syns till vänster i bild...

Vårt senaste inköp är för övrigt ett skölpjärn.

4 comments:

  1. Skölpjärn var ett nytt ord för mig, men inte patentband. Och schackel kan jag lova att varenda människa som bor nära kusten vet vad det är, så viktig är denna lilla tingest! Åtminstone var det ett ord som JAG fick lära mig när jag träffade min göteborgare till man. Plötsligt ingick ord som "skot", "schackel", "rorkult" och "att dörja" i min vokabulär :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så är det en eller ett schackel?

      Delete
  2. Jag blev nyfiken och kollade upp orden. Då fick jag bland annat veta att schackel är samma ord som engelska "shackle", varpå jag genast började nynna på Mary Marys hitgospel med samma titel: https://www.youtube.com/watch?v=V7eZD3TKn_M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant! Vad mycket nytt att lära sig.

      Delete