Sunday, May 28, 2017

Med lingvistiken på sin sida: Sanna vs kollektivtrafiken

Jo, det måste erkännas. Det bor en liten ettrig rättshaveristterrier i mig. Om jag biter mig fast i något är jag beredd att hålla fast och kämpa ganska långt för min sak.

Detta visste förstås inte lokala kollektivtrafiken, annars hade de svarat med en helt annan ödmjukhet. Men nu kommer de få veta vem de stungit haver!

Saken är den att bussbolaget som kör stads- och länstrafiken här i regionen använder en alldeles egen tolkning av uttrycket "till och med" där "med" inte betyder att något är inkluderat, tvärtom. När man blippar [sic] sitt månadskort ombord på bussen eller i någon av biljettautomaterna kan man till exempel få infon "kortet giltigt t.o.m. 15 april". Men inte betyder det att kortet är giltigt också den 15e april! Nej, nej.

Att detta är fel har jag påpekat för bussbolaget, först som vänligt förbättringsförslag. Fick inget svar. Ilsknade till.

Kontaktade språkrådet för att få experternas syn på saken. Språkrådet konstaterar att "till och med" är en mycket tydlig formulering utan utrymme för annan tolkning än att även 15e april skulle vara inkluderat i exemplet ovan. Detsamma gäller ur juridisk synpunkt : "till och med" kan inte tolkas så som bussbolaget vill.

Påpekade detta för bussbolaget igen, fick till svar att: nej, infon man får när man blippar kortet är vilseledande så spar ditt kvitto för att veta vilket det egentliga slutdatumet är.

Goddag yxskaft! De medger alltså att de har fel och skäms inte för det. Vi lever i Trumptider.

Med både språkrådet och juristlingvisterna på min sida funderar jag nu på att låta konsumentombudsmannen testa otyget i domstol. Språkslarv av den här typen kan väl inte godtas hur som helst..?

Voff, voff!

5 comments:

  1. inte vill man ha böter... (fast det gäller att prata med rätt person)

    ReplyDelete
  2. Nej, det kan det inte. Och jag skämtar inte när jag säger det! Står det "till och med den 15 juni" så är den femtonde juni inkluderat. Något annat är otänkbart. Hur svårt kan det vara att skriva "till den 15 juni" istället? Vad är det för muppar som sitter på det där kontoret?!
    Själv hatar jag när affärer skriver att de har öppet "mellan 09-16", men det är ju inte alls av samma dignitet som det du beskriver utan mest ett irritationsmoment för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Otänkbart! Jag har nu haft en utdragen dialog med deras handläggarmupp som antingen spelar dum med flit eller som är totalt tappad bakom en vagn. Det är uppenbarligen ett fel i upphandlingen och de kan nu inte göra ändringar i sin egen programvara till blippmaskinerna (kvalificerad gissning). Men att nämna det lilla ordet "domstol" brukar ibland kunna göra susen...

      Delete
  3. Det där tycker jag också är svårt att hålla reda på, just för att det är så uppenbart vad det BORDE betyda... och så gör det inte det.

    ReplyDelete