Tuesday, May 23, 2017

Enkät: tre sommarpocketböcker


Boktanken bjuder på sommarenkät! Vilka tre pocketböcker bör alla ta med sig ut i hängmattan?

Den här boken har jag skänkt bort i många exemplar, den är härlig, grov, rolig och VIKTIG: Caitlin Moran, Konsten att vara kvinna. Jag flatgarvade var och varannan sida och nickade energiskt åt allt jag höll med om. Efter läsningen hade jag både nackspärr och träningsvärk i magmusklerna. Det var värt det.

Om du liksom jag gärna läser enkla deckare på sommaren tycker jag du ska leta upp Alan Bradley och läsa hans underbara serie om Flavia de Luce, tioårig kemiexpert och social anarkist. Språket! Stilen! Den fantastiska nernördningen i kemiska klurigheter! Den första i serien heter Den bittra pajens sötma.

Lite mer seriöst men fortfarande mycket lättläst - och mycket somrigt - blir det i Nina Bouraouis Pojkflickan. Om barndomens vilda bad i havet, sand mellan tårna och frihet i håret. Bouraoui är en av mina favoriter de senaste åren, i klass med Chimamanda Ngozi Adichie och Jeanette Winterson.

4 comments:

  1. För det första: tack Sanna för att du tog tag i att svara. Ingen annan verkar känna sig manad än, till min stora besvikelse! Det som är så roligt att köpa pocketböcker till extrapris och riktigt frossa i sån läsning på sommaren!
    För det andra: Bra böcker, verkar det som (har endast läst Bradley). Jag har fått höra att Caitlin Morans bok är en sån man ger sin tonårsdotter - men på dig låter det ju som att den passar kvinnor i alla åldrar. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. De behöver nog tänka efter lite innan de svarar! Moran är perfekt att sätta i händerna på en tonårsdotter, men jag hade förfärligt roligt åt den jag också...

      Delete
  2. Moran och Bradley har jag läst och gillat båda. Pojkflickan var en helt ny titel för mig men lagt till den i minneslistan! Låter verkligen lockande! Jag kunde dock inte hålla mig till tre utan det blev en hel drös!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir ju lätt så! Men böcker är som med vänliga ord, det kan aldrig bli för många.

      Delete