Tuesday, April 11, 2017

Tematrio: deckare

Lyran frågar efter deckare såhär inför påsk (obegriplig tradition!) så jag nämner tre av helt olika slag:

G. K. Chesterton skrev riktiga gamla klassiker av Sherlock Holmes-typ. Den godmodige Fader Brown löser kluriga pussel genom skarp iakttagelseförmåga. Läs till exempel novellsamlingen The innocence of Father Brown från 1911.

Betydligt nyare och mer fartfyllda är de absurda, totalknasiga och mycket underhållande barnboksdeckarna av Jasper Fforde. Deckargåtorna utspelar sig alltså i en fiktiv barnboksvärld. I första delen i serien får detektiven Jack Spratt i uppdrag att lösa fallet med Humpty Dumpty. Föll han verkligen från muren - eller blev han kanske knuffad? Boken heter The big over easy och bör läsas.

Av de modernare polisdeckarna följde jag ett tag Elizabeth George och serien om Thomas Lynley och Barbara Havers, men de är knappt läsbara längre. De har förfallit till en slags human-drama-såpopera i all evighet, med poliseriet som tunn kuliss. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: både politiker och författare bör sluta i rätt tid.

20 comments:

  1. Fader Brown är en mycket förtjusande karaktär =) Jasper Fforde vill jag gärna läsa mer av, läst en eller två tror jag, de med Thursday Next (?) De du tipsar låter väldigt trevliga och läsbara =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thursday Next-serien är underbar! Men ganska smal, verkligen riktad till oss boknördar. Serien med barnboksdeckare är lite bredare, och så har han skrivit ett par böcker om en trolleriagentur, börjar med "The last dragonslayer", och de böckerna är jag jätteförvånad över att de inte är översatta för de har storpotential som en slags nästa Harry Potter - ungdomsböcker med extra allt.

      Delete
  2. Replies
    1. Framför allt originalet i textform av Arthur Conan Doyle.

      Delete
  3. Ha ha, bra avrundning på inlägget ;) Och tack för tipsen, jag blir väldigt nyfiken på G. K. Chesterton! Måste kolla upp de böckerna litet mer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, gör't! De är lite gammalmodiga men otroligt härliga.

      Delete
  4. Har hört mycket gott om Fader Brown. Måste ta mig an honom någon gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det tycker jag! Gamla godingar i klassisk stil.

      Delete
  5. Böckerna om Fader Brown skulle jag vilja läsa.

    ReplyDelete
  6. Fader Brown har väl filmatiserats nyligen? Mycket underhållande tv-serie.

    Gav upp Elizabeth George just p.g.a. tugget om polisernas privatliv, det tog helt över.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyligen? Jag har för mig att det finns en tysk filmversion men undrar om inte den har rätt många år på nacken. Måste kollas upp!

      Delete
  7. Elizabeth George gjorde jag slut med för några år sedan, jag klarade bara inte av henne längre. Jasper Fforde har jag bara läst en bok av och det var ju den första om Thursday Next. Jag hade hoppats hitta fler på svenska, men det verkar hopplöst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår inte hur förlagen prioriterar när de inte översätter Fforde. Nu läser jag ju dem på engelska men jag skulle ju så gärna vilja att fler kunde ta till sig denna egensinniga och underbara författare.

      Delete
  8. Där var det några jag får kolla upp.

    ReplyDelete
  9. Åh vad jag håller med om det sista! Lynley-serien urartade verkligen. Fader Brown skulle vara intressant att även läsa, bara sett TV-avsnitt, rätt mysig. :)

    ReplyDelete
  10. jag har skippat Elizabeth George för flera år sedan. novellsamlingen av Father Brown skulle jag kunna tänka mig

    ReplyDelete
  11. Elizabeth Georges böcker har jag läst ganska många av.

    ReplyDelete