Sunday, April 9, 2017

Enkät om typiska bokslukarbekymmer

Bloggen Bokföring enligt Monika spred följande enkät om diverse boknördsdilemman. Här kommer mina svar.

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Jag ställer inte olästa böcker i hyllan, de hamnar alltid först i läshögen bredvid sängen. Enbart färdiglästa böcker flyttas över till hyllan. Men om jag har 20 (eller 20 000) olästa böcker i läshögen blandar jag dem så mycket som möjligt. Om jag just läst en tunn, nyutgiven skräckis tar jag gärna en klassisk höglitterär tegelsten som nästa bok. Efter ett hardcore-feministiskt drama om DDR kanske jag behöver en surrealistisk knasdeckare av Jasper Fforde.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Det ska mycket till innan jag ger upp en bok. Vanligtvis kämpar jag in i det sista. Men är det riktigt, riktigt dåligt (David Grossman, jag tittar på dig) så avbryter jag. Ofta med en känsla av personlig kränkning.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall? 
Ofta, ja. Genom att sortera om läshögen så att till exempel de sista nobelpristagarna för året hamnar först i kön. Men i normala fall planerar jag inte så illa.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
En liten, liten suck men sedan en axelryckning. Det är innehållet som är viktigast.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Min syster har bra smak. Och så finns det ju andra bokbloggar, Joelinda på Boktanken brukar till exempel alltid ha intressanta tankar och ge aha-upplevelser och nya perspektiv.

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Om en bok är engagerande att jag börjar gråta av den (mycket sällsynt - kanske enbart Sheila Burnford) tror jag inte att jag skulle ha tid att bry mig värst mycket om omgivningen samtidigt.

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Vanligtvis inte. Förutom med HarryP-serien, då läste jag om hela serien fram till den nya boken, varje gång. Men det var ett specialfall.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Jag lånar gärna ut böcker! Men om någon skulle slarva bort en viktig bok den hade lånat skulle jag kanske vara tveksam inför nya lån. Det brukar gå att helt enkelt säga "nej".

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?
Kan inte påminna mig att det någonsin skulle ha hänt. Möjligen om jag har haft för lite tid, då är det tidsbristen som måste åtgärdas, inte läslusten.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Alla?

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid står de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
De står som sagt inte alls i bokhyllan. Om läshögen är enorm kan det ta ett par månader till dess att alla nyköpta böcker är genomarbetade. Just nu lever jag med liten läshög, den cirkulerar på bara ca 3-4 veckor.

8 comments:

  1. Jag hade nog blivit nervös om jag hade haft så få olästa böcker att de kunde ligga i en hög vid sängen. Nu var det längesedan, men jag vet att jag började bli orolig när det antalet kröp ner till runt 30 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag får nervösa ryck när det är färre än fem, men jag tröstar mig med att jag ju har ett finfint bibliotekskort och till nöds en läsplatta.

      Delete
  2. Jag tror att du och jag - om vi någon gång möttes i verkliga livet - skulle "bonda" (vilken avskyvärd svengelska) och ha massor att diskutera när det gäller böcker. Både sånt vi tycker lika om, för det gör vi ofta, och sånt vi kunde tipsa varann om.

    Jag blir lite förvånad över ditt svar på fråga 3; att du försöker läsa ikapp om du inte hunnit färdigt. Jag som fått intrycket att du lånar böcker på bibblan mest på stundens infall eller att du nafsar åt dig en kompis bok för att du har köpstopp. Jag tror inte jag har hört dig säga (men jisses, du ser, jag till och med uppfattar det som att jag har hört dig SÄGA något!) att du har strukturerade läsplaner och att du vill hinna med vissa böcker på utsatt tid.

    Det är roligt att läsa om andras läsvanor, tycker jag, och vad som driver oss. Mina egna svar på denna enkät känns så krassa - men det är nytt även för mig själv att resonera som om livet är ändligt. Jag har inte till fullo tagit in det förrän nyligen, att det faktiskt ÄR det. Och att jag därför kan ta mig friheten att läsa vad jag vill, strunta i att bokföra och recensera det, skippa allt som inte passar, skita i det jag inte gillar utan att ursäkta mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knepet med läsutmaningar är ju att inte ta på sig för många! Jag har i princip bara haft en enda läsutmaning som jag verkligen bryr mig om med den tar jag på stort allvar, nämligen att läsa alla nobelpristagarna. Tio per år plus årets pristagare och i år kommer jag gå i mål med detta! I övrigt läser jag, precis som du säger, väldigt spontant och på måfå beroende på vad jag kommer över och blir sugen på.

      Och så håller jag med, vi borde träffas och prata böcker :)

      Delete
  3. Roligt att läsa dina svar! Jag vill också gärna blanda olika sorters böcker för att få en bra läsning. Läsutmaningar har jag helt skippat för att det helt enkelt blev för mycket och läsningen samt bloggen blev bara tråkigt och svår för mig. Så jag försöker läsa det jag vill läsa även om det emellanåt blir svårt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det där får en passa sig för, att läsningen blir ett tvång och inte ett nöje. Det gäller att hålla en lagom ambitionsnivå.

      Delete
  4. Roligt att läsa allas olika svar på den här enkäten :) Jag skall också göra den, kanske i helgen. Jag blir väldigt överraskad över att du inte har fler olästa böcker, det skulle vara en dröm. Jag gör ungefär som du med mina rec.ex. från förlagen, de ligger i en eller ett par högar på mitt skrivbord, i läsordning. Böcker jag själv har köpt står i bokhyllan, vare sig de är lästa eller olästa, annars skulle jag inte ha någon fri skrivbordsyta :o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul, då håller jag ett öga på din blogg i helgen då! Jag tar inte emot rec-ex annat än i undantagsfall, det kanske hjälper mot omöjliga läshögar. Och så läser jag väldigt mycket och betar av mina olästa på ett effektivt sätt.

      Delete