Monday, April 10, 2017

Britt-Mari lättar sitt hjärta

"Jag vill kunna något riktigt ordentligt, och jag vill försöka bli en riktig människa, som har lite värde i sig själv och inte bara som bihang till en karl. Jag tänker skaffa mig ett yrke, skriv opp det, så att du inte glömmer det! Ty att förtrösta enbart till ett par snygga ben, det tror jag är ett vågspel."
Astrid Lindgrens allra först utgivna bok, Britt-Mari lättar sitt hjärta, är en lättsam brevroman för unga tonåringar. Jag förstår att den inte blev någon jättesuccé, men dålig är den inte heller. Uppfostrande tonårsromaner är helt enkelt en knepigare genre än barnböcker.

Britt-Mari är fruktansvärt käck och livlig. Hon flörtar med trofaste pojkvännen Bertil, slåss med sin bror och låter sig inte imponeras av klassens rika och välklädda primadonna. Hon skriver till sin brevvän om precis allt, högt och lågt, i ett flöde av sprudlande energi och hon var nog en gnutta feministisk för sin tid.

Lindgren återanvände senare Britt-Maris storasyster - hon återkommer som Malin i Saltkråkan, komplett med matbordslyft, schejker och allt.

1 comment:

  1. Jag hör till dem som läste en hel del gamla flickböcker som barn och Astrid Lindgrens är charmigare än genomsnittet (även om Claque fortfarande slår henne). Samtidigt känns både den här boken och "Kerstin och jag" ganska lätta att vara utan. Kati-böckerna däremot tycker jag är väl värda att läsas fortfarande, i synnerhet Kati i Amerika.

    ReplyDelete