Friday, April 21, 2017

Apokalypsen har aldrig varit roligare

Tänk dig att Neil Gaiman och Terry Pratchett skriver en bok om apokalypsen tillsammans. Hur roligt skulle inte det bli?

Det är ännu roligare - för det har nämligen hänt på riktigt. En skruvad, absurd komedi om en ärkeängel och en ärkedemon som först råkar tappa bort antikrist och sedan ingår en hemlig pakt för att stoppa armageddon. De har nämligen blivit lite för förtjusta i jordelivet och vill inte att snabba bilar, gamla böcker och färggranna fruktdrinkar ska behöva utplånas i den sista striden.

Boken heter Good omens och är rolig underhållning för alla med det minsta uns nördhumor.

3 comments:

  1. En helt underbar bok som var det första av Neil Gaiman jag läste (jag hade redan läst en del Pratchett).

    Den finns också som radioserie av BBC4. Ett tag låg den uppe gratis på deras hemsida, men det gör den tyvärr inte längre. Däremot finns den att köpa från iTunes och Amazon, och på Amazon får man den gratis om man testar Audible. Sen fulströmmas den förstås här och var också...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som radioserie! Vilket underbart tips, stort tack för det!

      Delete
  2. Hur har jag kunnat missa den? Jag lärde mig engelska en gång med hjälp av Terry Pratchetts ljudböcker och pratar fortfarande med samma dialekt som Tony Robinson som läste in dem alla. Nackdelen var dock att jag länge trodde att "bugger" var ett vanligt rumsrent ord...

    ReplyDelete