Monday, March 27, 2017

Tematrio: ur led är tiden

Vi har bytt till sommartid och Lyran frågar efter tre boktips som har något med tid i titeln.

Vid en snabb blick i bokhyllan hittar jag genast tre tidsrelaterade titlar som jag inte minns något av innehållet i: Ian McEwan, Lördag, Jonas Gardell, Odjurets tid och Judith Hermann, Sommerhaus, später.

Tydligare i minnet har jag Michael Hoeye, Time stops for no mouse. En mycket rar mysdeckare om en mus som är urmakare och som har en nyckelpiga som husdjur. När djärva flygaresset Linka mystiskt försvinner ger han sig ut för att hitta henne och råkar avslöja en riktig superskurk. Jag har inte listat ut om det här egentligen är en ungdomsbok, men jag läste den med stort nöje i vilket fall.

Änka i ett år är en av de där stora och underhållande romanerna som John Irving skrev när han fortfarande skrev läsvärt. Det gör han tyvärr inte längre, han skriver numera bara långt och repetitivt. Eller så har jag ändrat smak. Änka i ett år handlar om den unge Eddie som får ett mycket märkligt sommarjobb hos en konstnär och hans olyckliga fru. Paret har efter en bilolycka bara ett barn kvar och det barnet får en särskild relation till Eddie. Dessutom förekommer en holländsk mullvad som mördar prostituerade, och en squashhall som kanske också är en dödsfälla. Originellt.

H. G. Wells är sci-fins fader och Tidsmaskinen från 1895 är en riktig klassiker. En vetenskapsman reser i tiden och finner ett extremt apartheidsamhälle där de fina, älvlika eloierna lever i ständig rädsla för de hemska, underjordiska morlockerna... Jag väntar för övrigt på Doctor Moreau's island i en bokbeställning jag ser mycket fram emot.

25 comments:

  1. Tidsmaskinen var ju perfekt! gillar inte sommartid, morgontrött...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om sommartid blir normaltid kommer du ju inte märka skillnaden utan morgontröttheten blir anpassad till den tid som alltid råder

      Delete
  2. Av dessa nyligen läst Tidsmaskinen, gillade den gott. Tack för tips f.ö., Time stops for no mouse lät ju oerhört söt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket söt! Vet inte om den finns översatt till svenska.

      Delete
  3. "Lördag" är snyggt skriven om hur mycket som ryms under en enda dag - gillade den boken!
    "Änka i ett år", tja, du vet kanske att jag också älskar de tidiga Irving, han var min husgud ett tag, men de senare orkar jag inte läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så - älskar de tidiga originella (Owen Meany, Ciderhusreglerna, Garp...) men det har ju blivit så oändligt långtråkigt det han producerat på sistone. Folk borde sluta skriva när idéerna tar slut.

      Jag har för mig att jag gillade Lördag, brukar gilla McEwan. Jag kan bara inte få upp någon bild i huvudet av vad exakt som hände i den! Måste kanske läsa om?

      Delete
  4. Änka i ett år läste jag och jag tyckte att den var riktigt bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den är härlig och annorlunda.

      Delete
  5. Tidsmaskinen har jag läst för längesen, men glömt bort. Så roligt att bli påmind om den!

    ReplyDelete
  6. Inte läst någon av böckerna men Tidsmaskinen verkar väldigt intressant. Läste Världarnas krig som barn, tyckte den var ruskigt bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den har jag inte än läst! Men hört som radioteater i en fantastisk BBC-version.

      Delete
  7. Tidsmaskinen har jag i en nyutgåva här bredvid mig. Är lite osäker på om jag läste den i min ungdom :)

    ReplyDelete
  8. Tidsmaskinen finns i en fin nyutgåva här hemma, den väntar otåligt på sin tur att bli läst. =)

    ReplyDelete
  9. Jag har nog inte läst någon i din trio men Tidsmaskinen var ett bra förslag, då kan man åka till alla tider.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle gärna besöka en framtid när Trump inte längre är president (om jag törs, det kanske inte finns någon värld kvar om han får hållas)

      Delete
  10. Jag skulle kanske läsa Tidsmaskinen någon gång.

    ReplyDelete
  11. Tack för tips! Änka i ett år ska jag kika på :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör't! Den finns som hyfsad filmatisering också men boken är mycket bättre (och fortsätter bra mycket längre än filmen som bara skildrar första delen)

      Delete
  12. Din änke-bok fick mig att komma ihåg "A Year of Magical Thinking" av Joan Didion. Om tiden efter makens död. Men det är väl egentligen inte en roman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den har jag inte varit riktigt sugen på...

      Delete
  13. Har inte läst någon av titlarna i din trio. Tack för tipsen.

    ReplyDelete