Monday, March 13, 2017

Tematrio: saker ur havet

Lyran frågar efter tre tips på böcker som har något ur havet/sjön i titeln. Klurigt!

Musselstranden är en typisk Marie Hermansson: annorlunda mysteriedrama, spänning på gränsen till deckare men utan att vara det. En liten flicka försvinner och dyker upp igen på helt fel ställe. Vad är det som har hänt? Det jag läst av Hermansson hittills har varit både intressant och läsvärt, den här är inget undantag.

Per Olov Enquist beskriver ofta sin barndoms Västerbotten, till exempel i småsorgliga Kapten Nemos bibliotek om två pojkar som blivit hopblandade på BB. En rad olyckliga omständigheter leder till att den ene förlorar livet och den andre förståndet.

Red herring without mustard är den tredje titeln i underbara serien om Flavia de Luce av Alan Bradley. En oefterhärmelig deckarserie i femtiotalsmiljö med keminördstema.

25 comments:

  1. Jag har läst de två första böckerna om Flavia de Luce, helt underbara. Synd att det inte kommit fler i svensk översättning, jag får läsa på engelska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läser på engelska och älskar språket - den måste vara ganska svåröversatt! Måste kanske leta rätt på en på svenska på bibblan och se hur de har gjort.

      Delete
  2. Musselstranden tyckte jag om! :)

    ReplyDelete
  3. har inte läst något av Alan Bradley, men däremot av de båda andra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bradley är mer halsbrytande, deckare som inte liknar något annat. Jag skrattar så jag kiknar när jag läser vissa stycken i de böckerna.

      Delete
  4. Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

    ReplyDelete
  5. Tyckte mycket om Flavia som karaktär, men lade ändå ner serien efter de första två böckerna. De var för långsamma för mig :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, det var värst! Jag som tycker de är hysteriskt roliga. Och visst är det Flavia som bär upp hela berättelserna, hon är en liten pärla (en pärla av den typen en helst inte vill ha i sitt möblerade hem)

      Delete
  6. Musselstranden är jag nyfiken på, eller egentligen mer av Marie Hermanson :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, hon är originell, vilket minsann inte kan sägas om alla författare!

      Delete
  7. Musselstranden läste jag om för inte så länge sen - den håller fortfarande!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt! Jag minns apselut ingenting om hur den egentligen slutade så jag skulle kunna läsa om den jag också, fast kanske inte just nu pga bokrea = för tillfället en stor läshög

      Delete
  8. Musselstranden är verkligen jättebra.

    ReplyDelete
  9. Underbara Flavia! Som jag gillar henne =) Måste ta och prova läsa någon del om henne på engelska, läst de två första på svenska men verkar inte komma fler... Kan vara värt att försöka läsa de på engelska, kan tro att de vinner på det =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. På engelska finns det en hel drös, redan det är ju en klar fördel :)

      Delete
  10. Musselstranden låter intressant.

    ReplyDelete
  11. Jag gillade Flavia synd att inte fler blev översatta.

    ReplyDelete
  12. Måste läsa Enqvist. Har haft den i hyllan LÄNGE!

    ReplyDelete