Monday, March 6, 2017

Tematrio: Kvinnor

Tematrion i veckan handlar förstås om kvinnor. Här kommer tre utmärkta böcker om kvinnor och kvinnokamp:

Vigdis Grimsdottir är en intressant isländsk författare som bland annat skrivit den hemskt sorgliga men också inspirerande och imponerande Jag heter Isbjörg jag är ett lejon om en ung flicka som berättar från fängelset. Hon har utsatts för sexuella övergrepp och tog till slut hämnd. Gjorde hon rätt?

Pennskaftet av Elin Wägner är mindre kolsvart och bitvis väldigt rolig. Om en ung journalist som ger sig in i kampen för kvinnlig rösträtt. Hon är skarp, hon är intelligent och hon är mycket bitsk när det behövs. Och det behövs ganska ofta när en ger sig i kast med 1910-talets gubbmaffia i riksdagen. Heja Pennskaftet!

Nawal el-Saadawi är mer krävande. Imamens fall är en av de tyngsta och mer svårlästa romaner vi tog oss an i nordiska Brysselbokklubben, men väl värd besväret. En flicka utmanar det islamska patriarkatet och avslöjar hyckleri, laster och översitteri. Men hon får betala ett högt pris. Poetiskt och fyllt av drömsk mystik.

22 comments:

  1. Har nyligen läst Norrtullsligan av Elin Wägner och gillat skarpt, ska läsa Pennskaftet. Grimsdottirs roman verkar mycket intressant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pennskaftet är bättre tycker jag!

      Delete
  2. Replies
    1. Ännu fler tips av samma typ finns på feministbiblioteket.se, rekommenderar att kika in där!

      Delete
  3. Replies
    1. Viktigt tema kräver starka svar!

      Delete
  4. Imamens all väntar i bokhyllan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. O, då har du en läsupplevelse att se fram emot. Möjligen kan det behövas en stund med söta kattungar på youtube efteråt för det är en ganska mörk berättelse.

      Delete
  5. bra trio. har läst annat av Wägner och Nawal el-Saadawi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vill läsa mer av el-Saadawi! Har bara inte hunnit än.

      Delete
  6. Trevlig trio! Elin Wägner gillar jag skarpt men har bara läst Norrtullsligan av henne tidigare. Kanske dags att ta itu med Pennskaftet med!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pennskaftet är ännu bättre än Norrtullsligan tycker jag!

      Delete
  7. Ingendera författare har jag läst.

    ReplyDelete
  8. Oj jag känner inte igen någon, men första lät väldigt intressant.

    ReplyDelete
  9. Pennskaftet är den enda jag känner till här, har dock inte läst den heller, borde man kanske. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det borde du... för den är jättebra!

      Delete
  10. Har inte läst någon av dessa, men Pennskaftet känner jag i alla fall till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du något att sätta på läslistan då :)

      Delete
  11. Tror jag har läst nåt annat av Grimsdottir... inspirerande titlar i din trio! Blir särskilt sugen på Imamens fall.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den är fin. Grimsdottir har ju skrivit en hel del, jag läste nyligen "Z" som jag också tyckte mycket om.

      Delete