Thursday, March 30, 2017

Nortons filosofiska memoarer

I vår familj sysslar vi gärna med högläsning. Tassahunden och jag har till exempel just läst ut Håkan Nessers Nortons filosofiska memoarer. Jag har läst högt och Tassa har undrat varför jag sitter i hennes korg och väsnas.

Nesser brukar ju vara bra, och hundar som skriver memoarer är ju oftast roligt. Tyvärr är Nortons filosofiska memoarer mestadels en besvikelse. Den bästa anekdoten är inte ny, den har getts ut tidigare i annat format. Och det finns bara ett annat stycke av nästan samma kvalitet i hela boken. Resten är skåpmat och vardagsrutiner, småmysigt men oengagerande och varken originellt eller jätteroligt. Mest handlar det om att de flyttar runt: Sedan flyttade vi till New York. Där fanns det stora hus. Sedan flyttade vi till London. Där promenerade jag i den och den parken. Sedan flyttade vi till Gotland... (oj, försenad spoiler alert! Det var visst hela bokens handling det).
Tassa är ganska berest hon också men har inga planer på att ge ut sina memoarer i bokform. Det är lika bra det, hon stavar som en kratta.

3 comments:

  1. Hmmm. Jag har fått så många påstötningar från hundbekanta (de tvåbenta, då!) som tycker att jag ska ge ut min hundblogg i bokformat. Jag har hittills sagt nej, vem vill läsa om min hunds alla hyss? - men många har propsat. Nu känner jag mig ännu mer säker på att det nog inte är något att delge resten av världen. Möjligen skulle just Tassa tycka att det var underhållande att läsa om en annan beauceron - men nja... (För övrigt är hon helt vansinnigt söt!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. När det är väl skrivet, då är ju hundmemoarer en av de bästa genrerna någonsin. Som Nessers anekdot om Norton och den självmordsbenägne mannen med köttbullemackor på en skotsk hed. Problemet i det här fallet är att resten av Nessers bok är ett hafsverk som just INTE handlar om roliga hyss utan om fullständigt platt vardag. Har du läst "Mina bästa pinnar" av golden retrievern Frida Hedberg? Den är genial! Tassa hälsar och tackar för komplimangen.

      Delete
    2. Har inte läst den boken men den finns nog på vårt underbara hämta-själv-bibliotek - ska kolla upp den. Någon gång i framtiden kanske det kommer en bok om Frodo. Titeln får nog vara något i stil med "Nästa gång skickar jag dig till Kina" för det sa jag ofta till honom i vredesmod när han hade förstört något - ett illa dolt hot om att bli uppäten.

      Delete