Wednesday, March 1, 2017

Boktips till manlig bokklubb

För en tid sedan fick jag ett hedersuppdrag - en kompis bad mig utse hans bokklubbs nästa bok. Han har en bokklubb med bara killar. Den är som min bokklubb fast de dricker öl istället för vin.

Jag tänkte att de kanske behöver läsa något med feministisk touch så jag gav dem titeln När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall.

Som tur var verkade de uppskatta boken och gav den medel till höga betyg. Puh! Jag var ändå en aning orolig att det inte skulle passa alls. Thorvalls roman handlar ju om samhällets syn på manlig sexualitet och jag hade mycket gärna varit en fluga på väggen och hört hur ett gäng killar diskuterar just den boken.

Om någon annan därute har en bokklubb och letar efter en bra titel att läsa så föreslår jag allt av Thorvall, där finns alltid stoff att tala om.

No comments:

Post a Comment