Friday, February 10, 2017

Sista boken om Temeraire

Så kom den äntligen i pocket! Sista boken i den alldeles för långa fantasyserien om stridsdraken Temeraire: League of dragons av Naomi Novik.

Första boken i den här serien var fantastisk. Genial! Briljant! Med en underbar intellektuell och mycket stridbar drake!

Sedan gick det utför och jag vet ärligt talat inte varför jag köpte de sista tre. Det har varit segt, repetitivt och rätt innehållslöst.

Sista boken är tyvärr inte mycket bättre. Den är ett hafsverk, Novik är uppenbarligen lika less på den här långdragna bokserien som vi läsare är. De brittiska drakarna slåss mot Napoleon och den franska drakarmén (igen) och till slut vinner den ena sidan. Temeraires och Iskierkas ägg kläcks och visar sig innehålla en synnerligen osympatisk liten politiker.

Läs gärna första delen i serien, men sluta helst medan de är på topp.

3 comments:

  1. Men bra ändå att du skrev det här inlägget, för min mellanson har väntat lääääänge på den sista boken. Tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag också!! Tänk vad svårt det är att släppa en serie bara för att man en gång börjat följa den. Det är något trivsamt det där med karaktärer man lär känna. Temeraire är ju underbar, det är bara det att han hela tiden gör samma saker om och om igen.

      Delete
  2. Läste någonstans (här?) att första boken var bäst, så jag slutade nöjt där. Gött när någon annan testar vattnet först :)

    ReplyDelete