Wednesday, February 15, 2017

Öppet brev från en murbyggare till en annan

Broder Trump,

Gratulerar till presidentskapet. Jag är imponerad av din raska start. Men nu när du tar dina första steg in på den auktoritära banan är det några saker som är viktiga att tänka på. Låt mig ge dig några goda råd på vägen.

1. En mur är alltid en utmärkt idé. Slavar och undersåtar måste hållas inne och frihetsivrare och andra fiender måste hållas ute. Kom bara ihåg att inte sätta Tjocka Dodik att vakta murens svagaste ställe, han är inte pålitlig.

2. Underskatta inte fienden. De ser kanske harmlösa ut. Gamla farbröder som matar duvor. Jo, jo! Men det otacksamma packet försöker komma runt din fina mur genom illegal tunnelgrävning. Hugg huvudet av dem allihop, det är vad jag alltid har sagt.

3. Det är viktigt med säkra lösenord. Jag föreslår "all makt åt Donald, vår befriare", det har en härlig klang. För cyberbruk kan det skrivas i ett enda ord och bara små bokstäver.

4. Om du har ett bra vapen - säg, en drake, en liten atombomb eller ett gäng rasistiska hillbillys med gevär - se till att det inte kan vändas emot dig. Små misstag sker så lätt.

Lycka till med murbygget.
Din kollega,
Tengil

2 comments:

  1. Trumps USA är som upptakten till en ruskigt läskig dystopi. Och på tal om ingenting ska jag snart läsa Philip Roths Konspirationen mot Amerika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är synnerligen aktuell och läsvärd just nu! Vi läste den just i bokklubben, recension kom upp idag, vilken tajming va?

      Delete