Sunday, February 19, 2017

Hellström-Näslund-Roslund-äsch

Deckarförfattaren Börge Hellström dog häromdagen, alltför ung. Jag har läst flera av de oerhört ruskiga böckerna han skrev ihop med Anders Roslund, det var vännen H som tipsade en gång i tiden.

Både Odjuret och Box 21 är fruktansvärt hemska men mycket tankeväckande och intressanta. Tre sekunder är mer av action och mindre tänka-till. Ingen av dem är för känsliga själar! Det är våld, blod och människohandel och inga garanterat lyckliga slut.

Min hjärna har haft väldigt svårt att komma ihåg författarduons namn. I början fick jag fråga vännen H ungefär tusen gånger. Vad hette de nu igen, nånting med Näslund-Roslund-Hellberg-Bergström, vad?

Oavsett om du har bra eller dåligt namnminne kan det här vara en serie att våga sig på. Om du törs...

1 comment:

  1. Precis sådär har jag tänkt om namnen. Verkar vara flera olika konstellationer och jag kan omöjligt komma ihåg dem.
    Böckerna är skrivna på ren spekulation, upplever jag, enligt en formel som ska 1) ge snabba pengar på stor försäljning och 2) ge möjlighet till filmatisering. Just att det är olika författare talar väl också för det: bara efternamnen får vi veta, och de är underordnade. Innehållet som följer ett noga utstakat schema är det väsentliga. Allra rollerna är stereotypa på gränsen till komiska. Morden är osedvanligt grymma, vartenda ett. Snubbarna som är ärkeskurkar får James Bond att framstå som vek och blödig, de hanterar vapen som vi andra hanterar gaffel och kniv... Kriminalkommissarierna är förstås gravt dysfunktionella rent socialt men genier på att lösa mordgåtor. Jag har läst "Tre sekunder" och "Fjällgraven" (?) och det räckte för mig.

    ReplyDelete