Monday, January 16, 2017

Tematrio: mjukt

Lyran är tillbaka med tematrios, idag om titlar med mjuka saker i. Jag är på resande fot och saknar min bokhylla - hur kommer en på boktips på ett särskilt tema utan att få gå och glutta i hyllan?

Det får bli så här:

Sofi Oksanen, När duvorna försvann. Om Estlands snåriga historia med olika ockupationsmakter i samband med kriget - och om människorna som hamnade på olika sidor av nödtvång, maktlystnad eller oförstånd. Bra, som allt av Oksanen.

Thomas Harris, När lammen tystnar. En otäck thriller som jag läste när jag var ung och mer road av skräckisar än jag är idag. Eftersom jag vet hur otäck boken är har jag aldrig lyckats se filmen. Jag kommer inte längre än till Jodie Foster som joggar i morgondimman, sedan vill jag slå av. Det brukar ta ca 4 minuter.

Anton Tjechov, Damen med hunden. En sorglig kärlekshistoria, utspelar sig i semesterparadiset Jalta. Kortfattat och lite knepigt. Jag är väldigt förtjust i de ryska klassikerna...

15 comments:

  1. de två första böckerna är inte direkt mjuka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är de väl visst! Duvor och lamm är jättemjuka

      Delete
    2. Ja det har du helt rätt i!

      Delete
  2. Finns många mjuka djur. Fast jag vill inte gosa men nån duva :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det får stå för dig... Det mjukaste som finns är en uppburrad fågel. Kloka är de också!

      Delete
  3. Damen med hunden är den enda jag inte läst av böckerna i din trio

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rysk novell, tar ingen tid att läsa - rekommenderas!

      Delete
  4. Damen med hunden gillar jag! Och jag borde verkligen läsa Oksanens bok - den blir jag sugen på :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go for it! Jag lärde mig massor om Estlands historia, pinsamt hur dålig koll jag hade på ett av våra grannländer.

      Delete
  5. Oksanens bok står oläst i min hylla, kanske dags att ändra på det. När lammen tystnar är en stark favorit här, både film och bok. Men har gärna sällskap när jag ser filmen då den är rejält otäckt!

    ReplyDelete
  6. De två sistnämnda har jag läst, att jag inte tänkte på lamm.

    ReplyDelete
  7. Damen med hunden vill jag läsa. När lammen tystnar bara sett på film, kuslig.

    ReplyDelete
  8. Intressant trio. Har tänkt läsa den bok av Oksanen som jag köpt, under året.

    ReplyDelete