Monday, January 30, 2017

Tematrio: barnböcker

Lyran har tema barnböcker i veckans trio. Länge sedan för mig men ändå passande eftersom mina syskon har ynglat av sig och jag därför har faster/moster-plikter när det gäller att fördela läslistor och bokpaket. En värdig uppgift!

Jag rekommenderar alla Roald Dahls barnböcker men kanske framför allt Matilda. Där finns så mycket att lära sig: om fusk med varvmätaren på gamla bilar, om hur en ödla och ett vattenglas kan kombineras med intressanta resultat och om hur oerhört, oerhört viktigt det är att läsa många bra böcker.

En goding jag hittade rätt nyligen är Tvillingarna Thorntwaites testamente av Gareth P. Jones. Om två unga föräldralösa syskon som ägnar dagarna åt att hitta på kreativa nya sätt att försöka ha ihjäl varandra. Mörk humor när den är som bäst, och precis lagom spännande för någon i säg elvaårsåldern.

Detsamma gäller Neil Gaimans underbara The graveyard book som jag inte kan sluta rekommendera. En bebis undkommer en hemsk händelse och blir istället adopterad av ett par snälla spöken. Han växer upp på kyrkogården och lär sig nyttiga knep som att gå genom väggar, skrämmas och hantera varulvar. Så väldigt fin och rar och lite, lite läskig.

18 comments:

  1. Jag tror jag gillar precis allt av Roald Dahl, mer eller mindre. Den listige herr Räv. Naddap Dlöks. Matilda. Häxorna. Kalle och chokladfabriken. Finns ju hur mycket som helst!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Han är ett geni! Gäller dock inte alla vuxenböckerna - de hemska novellerna är underbara men "My uncle Oswald" kunde gott ha fått stanna i skrivbordslådan.

      Delete
  2. Läste tvillingarna Thorntwaite för en förstaklass. De älskade den, men jisses vad man fick förklara och trycka på antydningar. Men kan tänka mig att läsa den igen för något äldre barn :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tänkte att 9-10 kunde vara lämplig ålder för när jag ska ge den till min brorsdotter, tror du det blir bra?

      Delete
  3. Gaimans bok är underbar. Och det jag läst av Roald Dahl har varit mycket bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag önskar Gaiman hade skrivit redan när jag var ung! Men Dahl kunde jag i alla fall sluka.

      Delete
  4. Roald Dahl är en klassiker ju =) Tvillingarna Thorntwaite låter som att den skulle passa mig, tack för tipset.

    ReplyDelete
  5. Roald Dahl har jag läst, men jag har ingen aning om vilken/vilka :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spelar inte så stor roll - de är ju bra allihop! :)

      Delete
  6. Tvillingarna Thorntwaites testamente är en bok jag vill läsa, ska bara köpa lite tid någonstans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om du hittar en bra tidsbutik får du gärna skicka tipset vidare

      Delete
  7. Har inte läst dessa böcker, men av Gaiman har jag läst Coraline och Oceanen vid vägens slut.

    ReplyDelete
  8. Neil Gaimans bok vill jag läsa för egen del, trots att jag åldersmässigt passerat bäst före-datum. ;) Gillar ju när det är lite läskigt sådär. :)

    ReplyDelete
  9. Roald Dahl är bra men jag vet inte om jag läst just Matilda. Gaiman är en favorit. Tvillingarna har jag inte läst om.

    ReplyDelete