Thursday, January 5, 2017

Läsutmaning 2017: de återstående nobelprisvinnarna

Ja, hörrni, nu är vi äntligen där. 2017. Det magiska året som jag haft i kikarsiktet sedan åtminstone tio år tillbaka. Året då jag ska kunna utropa att jag har läst varenda litteraturnobelpristagare.

Det är tio farbröder kvar att läsa:
  • Joseph Brodsky 
  • Odysseus Elytis 
  • Giorgos Seferis 
  • Salvatore Quasimodo 
  • Johannes V. Jensen 
  • Eugene O’Neill 
  • John Galsworthy 
  • Henri Bergson 
  • Jacinto Benavente 
  • Carl Spitteler 
Dessutom förstås årets pristagare, om de nu utser en litteraturpristagare i år. Vi får väl hoppas att den lilla fadäsen med nobelpris i gubbrock var en engångshändelse. Jag kan inte rycka in och rädda Akademins ansikte varje år, jag har faktiskt annat för mig också.

Men först! Ett par nyköpta böcker ur den nyinförskaffade icke köpstoppade, helt självvalda och väl kvalitetskontrollerade högen. Å, vilken lyx.

4 comments:

  1. Jag håller också på att försöka läsa alla nobelpristagare jag har dock fler kvar en 10 stycken, så jag får nog hålla på några år till. Har dock planerat in 3 stycken för i år utifrån en utmaning som heter 3x3 som Ugglan & boken håller i.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt! Heja heja med nobelläsningen!

      Delete
  2. Men har du redan läst gubbrockaren? Den recensionen missade jag i så fall!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vägrar att acceptera akademins felsägning och tänker INTE läsa gubbrockaren. Jag läser ju alla nobelpris i LITTERATUR, inte i andra godtyckliga kategorier.

      Delete