Wednesday, January 25, 2017

Fiktiva bokklubben: den fjärde björnen

-Det var alldeles för länge sedan sist! Sa Miss Marple anklagande när hon klev in i mitt lilla torp och jag tog hennes snöblöta tweedkappa och hatt.

Ja, det har varit ett glapp i den fiktiva bokklubbens träffar. Dels börjar vi få slut på Jasper Fforde-böcker att läsa, dels hade vissa somliga ett köpstoppsår och köpte inga nya böcker 2016.

Men nu blev det äntligen av! Där satt vi till slut i soffan framför brasan med varsin kopp varm svartvinbärssaft med koskenkorva, det var Muminmamman som hade haft med det förstås. Boken vi läste var en av Ffordes särskilda barnboksdeckare, The fourth bear. Alltså inte en deckare som är en barnbok utan en deckare som handlar om barnböcker.

Guldlock är försvunnen och det sista stället hon sågs var i en stuga i skogen. Detektiven Jack Spratt upptäcker snabbt att det är något skumt med de tre björnarnas vittnesmål. Hur kan gröten samtidigt vara för varm, för kall och alldeles lagom? Självklart finns det en logisk förklaring som också är nyckeln till mordgåtan - jo, för snart hittas Guldlocks kropp i bitar. Dessutom: en mordgalen pepparkaksgubbe, några exploderande gurkodlare och svartabörshandel med havregryn.

Ingen knyter ihop intriger som Jasper Fforde. Det är så genialt, så roligt, så unikt och så mångbottnat. Och alla trådar passar perfekt ihop i den oväntade lösningen på slutet.

Hermione fick hicka av vodkan och Miss Marple var mycket mer förlåtande när det var dags att runda av kvällen. Jag fick en klapp på kinden och Jane sa att jag påminde så mycket om pastorns brorsdotter.

-Var det inte hon som blev prostituerad? Viskade Muminmamman halvhögt till Hermione men jag låtsades som att jag inte hörde.

No comments:

Post a Comment