Monday, January 2, 2017

En ring att tämja dem

När jag häromsistens läste Paul Heyse, 1910 års nobelpristagare, blev jag besviken. Men så var det en svensk översättning av någon slags bibelparafras också.

Så jag plockade ner en novell i originalspråk till min kindle som heter Spindel, från utmärkta klassikerdatabasen Gutenbergprojektet.

Ein Ring börjar så bra: en ung man frågar sin sjuka gammeltant vad det står inristat i den gedigna guldringen hon bär... Jag vet! Tänker jag. One ring to rule them all!

Fast det handlar inte om härskarringen. En liten judisk gumma tänker tillbaka på tiden när hon var yngre och fortfarande vacker och snubblande nära att begå en synd. Så bra att du höll dig i skinnet, säger den naive systersonsonen. Det en ångrar mest kan vara att en inte har något att ångra, säger gumman vist, och dör.

Oväntat och väldigt fint! David Lagercrantz, se och lär, det blir alltid bättre när en skriver något eget istället för att fuska i fanfiction.

No comments:

Post a Comment