Tuesday, December 20, 2016

Tematrio: julberättelser

Det här var klurigt! Tematrio julberättelser - jag har ett par stycken som jag inte vill nämna eftersom de ingår i min pågående julkalender... Men det ska väl gå att hitta ett par till.

Vad sägs till exempel om Agatha Christie, Poirots jul? Hercule Poirot hamnar mitt i ett klassiskt familjedrama: auktoritär och allmänt avskydd patriark berättar för den samlade släkten att han just ska ändra sitt testamente samt att det finns andra arvingar än de "legitima" barnen i omlopp... Strax därpå hittas han mördad i ett låst rum och alla, det vill säga ingen, har ett hållfast alibi.

Eller barnboksklassikern Pettson får julbesök av Sven Nordqvist. Vem gillar inte Pettson? Även om just den här inte är hans bästa. Äsch, Findus är ju alltid Findus.

Och så finns ju satiren Julfritt av John Grisham, om ett par som försöker undkomma julhetsen genom att åka på kryssning istället. Men går det att välja bort jul?

9 comments:

  1. Poirots jul hade jag i min trio också.

    ReplyDelete
  2. Precis! Pettson och Findus gillas ju :-)

    ReplyDelete
  3. Julfritt verkar kul, kanske man skulle läsa. :)

    ReplyDelete
  4. Poirots jul har jag läst och julfritt har jag sett på film.

    ReplyDelete
  5. klassiker, får en väl kalla dem vid det här laget

    ReplyDelete
  6. Åh, Pettson får julbesök är mysig! Älskar Pettson-böckerna. De andra två har jag inte läst. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  7. Poirots jul är visst populär denna vecka :) Jag har dock inte läst den. Pettson får julbesök är en riktigt mysig bok.

    ReplyDelete