Tuesday, December 6, 2016

Tematrio: flygfän

Lyrans tematrio om fåglar och flygande insekter passar väldigt bra idag. Där jag sitter vid köksbordet har jag nämligen utsikt över ett fågelbord. Just nu bråkar två hackspettar med de små talgoxarna, blåmesarna, tofsmesarna och nötväckorna.

Det ligger ju nära till hands att tipsa om Getingfabriken och Flugornas herre men det gör jag alltför ofta så det får bli tre andra titlar idag.

Lena Andersson är en av mina favoritskribenter i DN, hon vrider allt en gång till, ifrågasätter påstådda sanningar på ett intelligent sätt och får mig alltid att tänka ett steg längre. Hennes vridna satir Duck city använder en parodi på Ankeborg för att beskriva vår tids störda relation till mat. Musse Pigg har anorexi och Kalle är gravt överviktig.

Fredrik Sjöberg skriver bland annat små fantastiska kåserier. Han fick faktiskt årets Ignobelpris för sin trilogi om flugor! Läs Flugfällan, den är otrolig. Så fruktansvärt rolig och knasig. Om nördiga män som samlar flugor, och om lite annat smått och gott. Väl berättat.

Fågeln som vrider upp världen är en typisk Haruki Murakami. Det vill säga bra. Och absurd. En man förlorar sin katt och sin fru. De har helt enkelt försvunnit. I den snåriga trädgården hittar han istället en märklig ny värld med en djup brunn och en grannflicka som är... speciell. Murakami kan vara lite krävande, men det är alltid värt besväret.

17 comments:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  2. De två första var helt nya titlar för mig. Fågeln som vrider upp världen, den har jag här hemma. Påbörjad och allt men bortglömd av någon anledning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är rätt tjock, kanske kom något emellan? En typisk sommarlovsbok för när man har rätt gott om tid tror jag

      Delete
  3. Blir nyfiken på boken av Murakami, nu när du menar att det är värt besväret att läsa den. ;)

    ReplyDelete
  4. Murakami boken hade jag inte en tanke på när jag skrev min trio och inte heller Flugornas herre. Det finns visst många titlar som man inte tänker på med en gång. Jag brukar först titta i min läsdagbok om jag inte kommer på ur huvudet inför svaren i tematrion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, precis så är det! I efterhand kommer en alltid på massor av fler titlar... Pingvinen och döden! To kill a mocking bird! Törnfåglarna! Vilda svanar! Läsdagboken är ovärderlig.

      Delete
  5. Fågeln som vrider upp världen och fler av Murakamis böcker står och väntar i bokhyllan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhå, då har du något trevligt att se fram emot

      Delete
  6. Idel olästa titlar, men Duck City lockar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är kort och lättläst också

      Delete
  7. Fågeln som vrider upp världen är den enda av dina som jag har läst, men det är en av mina favoriter av Murakami :)

    ReplyDelete