Saturday, December 3, 2016

Julkalender: nu blir det svårare

Dags att öppna lucka tre,
nu får vi se om ni hänger med:
"About two o'clock the mist cleared away, and we beheld, stretched out in every direction, vast and irregular plains of ice, which seemed to have no end. Some of my comrades groaned, and my own mind began to grow watchful with anxious thoughts, when a strange sight suddenly attracted our attention and diverted our solicitude from our own situations. We perceived a low carriage, fixed on a sledge and drawn by dogs, pass on towards the north, at a distance of half a mile; a being which had the shape of a man, but apparently of gigantic stature, sat in the sledge and guided the dogs. We watched the rapid progress of the traveller with our telescopes until he was lost among the distant inequalities of the ice" 

8 comments:

  1. Låter som en expedition till Nordpolen och någon hundsläde - men ändå inte riktigt?! Guldkompassen? Nej, Sanna, det här var för svårt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är svår! Det är en sån som man bara kan ta om man läst den (och kanske hyfsat nyligen). Nyckelordet är "a being which had the shape of a man, but apparently of gigantic stature". Fast det är svårt ändå. Ledtråd: kvinnlig författare, och som språket antyder är den skriven för rätt länge sen.

      Delete
    2. Den enda jag kan komma på isåfall är Frankenstein. Men SÅ börjar väl inte den?

      Delete
  2. Så klart är det Frankenstein, hade läst den på svenska så engelskan ställde till det för mig, men sen läste jag vad du och Joelinda har skrivit i kommentarerna så stämde det ju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guldstjärna till Camilla!

      Delete
    2. Vad duktig du är, Camilla! Jag har inte läst den så jag KUNDE INTE känna igen den - men nu har jag lärt mig något nytt :-)

      Delete
    3. Den är lurig, framför allt eftersom boken är helt annorlunda än filmerna som gjorts i "dess anda" (för ingen har väl än filmatiserat boken så som den faktiskt är skriven)

      Delete