Friday, December 2, 2016

Julkalender, lucka två

Lucka ett 
var alltför lätt, 
lucka två
kanske likaså:
"Det är en sanning, att is alltid är trolös och ingenting att lita på. Mitt i natten flyttade sig den landlösa isskorpan på Vombsjön, så att den på ett ställe kom att stöta intill stranden. Det hände sig nu, att Smirre räv, som då för tiden bodde på östra sidan om sjön i Övedsklosters park, fick syn på det där stället, när han var ute på sin nattjakt. Smirre hade sett vildgässen redan på kvällen, men han hade inte vågat hoppas att kunna komma åt någon av dem. Han begav sig nu genast ut på isen."
Notera den intensiva kommateringen! Det finns bara en som skriver så här...

4 comments:

  1. Hade det bara varit en fråga om kommateringen så hade jag sagt Umberto Eco. Jag kunde inte läsa I Rosens Namn för att jag blev så distraherad av alla komman (Den här meningen har 27 komman! Den här har 43!). Men Smirre Räv låter mer som Selma än Umberto.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tänkt! Men Eco skrev inte så mycket om Övedsklosters park. Nästa gissning är bättre :)

      Delete
  2. Jag tror det här är ur "Nils Holgerssons underbara resa" av Selma Lagerlöf. (Med risk för att Skriv-Robert stryper mig, eftersom han är expert på allt hon skrivit.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det behöver inte alls bli tal om strypning :)

      Delete