Thursday, December 22, 2016

Julkalender, lucka tjugotvå

I lucka tjugotvå
gömmer sig - vem då?
Och i plumpuddingen gömmer sig en rubin.
"'Julen står för dörren', sa han enträget. 'Tänk er en gammaldags jul på engelska landsbygden.'
Hercule Poirot rös. Tanken på engelska landsbygden den här årstiden föreföll inte särskilt lockande.
'En riktig gammaldags jul!' betonade mr Jesmond.
'Själv är jag inte engelsman', sa Hercule Poirot. 'I mitt hemland är julen barnens högtid. Vi firar nyår istället.'
'På så sätt', sa mr Jesmond. 'Men i England är julen en institution, och på Kings Lacey får ni uppleva den när den är som bäst, det kan jag försäkra er. Det är ett förtjusande gammalt ställe, förstår ni. Kan ni tänka er, ena flygeln daterar sej ända från trettonhundratalet.'
Hercule Poirot rös igen."

4 comments:

  1. Intressant! Insåg halvvägs att min omedelbara reaktion (Hercule Poirots jul) inte alls stämde. Sen kunde jag inte komma på någon mer Poirotroman med jultema. Googlade och insåg att det fanns en mycket bra anledning att jag inte kunde det. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu blir jag nyfiken! När jag läste dagens lucka imorse, så var min första tanke att jag inte alls kände igen detta och att det skulle inte förvåna mig om det är den där hemska människan som fått för sig att skriva SOM Agatha Christie - och sno hennes figurer! - som kom ut häromåret. Men jag vet inte... Känns kanske inte riktigt som Sanna att gå och köpa ett plagiat eller re-make eller vad man ska kalla det. Kanske måste googla som Katarina, så jag slipper vänta på att få svaret.

      Delete
    2. Kluret är att detta inte är en Poirotroman - det är en Poirotnovell!

      Delete