Friday, December 23, 2016

Julkalender, lucka tjugotre

Dan före dan,
här kommer en klurig fan
"I have warned Henry that we dress for dinner on Christmas Eve and so when I meet him in the hall he is resplendent in a black suit, white shirt, maroon tie with a mother-of-pearl tie clasp. 'Goodness,' I say. 'You've shined your shoes!'
'I have,' he admits. 'Pathetic, isn't it?'
'You look perfect; a Nice Young Man.'
'When in fact, I am the Punk Librarian Deluxe. Parents, beware.'
Vem är punkbibliotekarien Henry? Ledtråd: han är mycket, mycket speciell, och personen som berättar i jagform i citatet heter Clare och är/var/blir hans fru.

6 comments:

  1. Det här var inte det minsta klurigt! Just detta att Clare är/var/blir hans fru är ju själva essensen :-) Detta är Audrey Niffeneggers "Tidsresenärens hustru". En mycket bra bok, för övrigt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm, jag överkompenserade kanske med extra ledtrådar...

      Delete
  2. Oh! Jag tyckte att jag kände igen citatet, men det var först med ledtrådarna som jag förstod att det är The Time Traveler's Wife.

    ReplyDelete
  3. Klurig kanske men jag tror mig veta. Tidsresenärens hustru???

    ReplyDelete
  4. Typiskt att jag vet och så är det redan tre personer som gissat rätt. Nu kan jag ju aldrig bevisa att jag faktiskt visste det alldeles själv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I julens goda anda tror jag på dig, Kari! :-)

      Delete