Saturday, December 17, 2016

Julkalender, lucka sjutton

Gör inte så här
om tungan är dig kär:
"Några första snöflingor piskar mot jackan i vindstötarna. Inte bra. Om stigen hinner snöa igen blir det farligt. Jag spanar bakåt, men inga fler vandrare syns till. Måste skynda mig ner. 
Men inte än. Jag står på den högsta punkt jag någonsin befunnit mig på. Måste ta avsked först. Måste tacka någon. En impuls griper mig, och jag faller ner på knä vid höjdröset. Känner mig en aning löjlig, men en ny rundblick bekräftar att jag är ensam. Snabbt böjer jag mig framåt som en muslim med stjärten i vädret, böjer mig framstupa och mumlar en tackbön. Och där är en järnplatta med ingjutna tibetanska bokstäver, en skrift som jag inte kan tyda men som utstrålar allvar, andlighet, och jag böjer mig ända ner och kysser texten. 
Det är i det ögonblicket som minnet öppnar sig. Ett svindlande schakt ner i min barndom. Ett rör genom tiden där någon ropar en varning, men det är för sent. 
Jag sitter fast."

10 comments:

  1. Vi har en hel drös bergsbestigningsböcker i vår bokhylla, så jag kan sätta mitt huvud på att det här är en om Everest. Tyvärr vet jag inte vilken. En god vän till oss hör till dem som varit där och gjort sig ett namn på det.
    Jag drar till med "Into thin air" av Jon Krakauer eftersom den hör till de mest kända. Eller är det kanske Renata Chlumskas bok? Det skulle vara mer likt dig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi! Nix. Ledtråd: det är bara inledningsstyckena som handlar om ngnstans i Himalaya, sedan flyttas handlingen raskt till en helt annan plats i världen.

      Delete
    2. Så ytterst korkat av mig att utlova mitt huvud isåfall...

      Delete
    3. Som Karl X sa: man må hasardera allt

      Delete
  2. Den här luckan var så svår att jag fick googla till sist, så nu vet jag men jag blir nog inte "populär" med ett fusksvar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha! NU fattar jag! Tack Margaretha! Den boken har ju även jag läst - och den har inte mycket med Mount Everest att göra, så jag är glad att jag är för långt från Sanna för att hon ska kunna avkräva mig mitt utlovade huvud :-)

      Delete
    2. Det är lurigt! Jag låter dig behålla huvudknoppen.

      Delete
  3. Replies
    1. Jag har förbarmande med dig, Camilla, eftersom Sanna låter sina bloggläsare sväva i ovisshet :-) Såg Margarethas kommentar och insåg att det här är ju Mikael Niemis "Populärmusik från Vittula". Den har jag läst men tydligen kom jag inte ihåg just den här sekvensen...

      Delete
    2. Det är tur att du rycker ut, Joelinda, när jag är glömsk och långsam! Utlovar också att ett komplett facit kommer på juldagen.

      Delete