Friday, December 16, 2016

Julkalender, lucka sexton

Du gillar väl klur,
eller hur?
"Under julen 1953 var jag knappt medveten om att Owen fungerade som dirigent över en händelsernas orkester - och helt omedveten om att hans orkestrering skulle kunna frambringa ett enda ljud, vare sig vi repeterade julspelet eller provade Potters kondomer på tredje våningen i Waterhouse Hall. Jag var inte ens medveten om det i Owens egendomliga rum, trots att ingen kunde undgå att känna att - åtminstone - ett blivande altare var under uppförande därinne. 
Det var svårt att säga om familjen Meany firade jul. Ett fång tallkvistar hade vårdslöst applicerats på ytterdörren och de hölls på plats av en jättelik och ful häftklammer - av det slag som används i professionella häftpistoler inom industrin. Klammern såg ut att kunna fästa granit vid granit, eller Jesus vid korset."
Vem är författaren som strösslar så med tankestreck? Vet du?

3 comments:

  1. Gud vad skönt att jag kunde detta utan tvekan! Det är John Irving! Jag har ALLA hans böcker och just "En bön för Owen Meany" hör till favoriterna, tillsammans med Ciderhusreglerna. Tack!

    ReplyDelete
  2. Jag tror att du hittade boken i min bokhylla.

    ReplyDelete