Sunday, December 4, 2016

Julkalender: lucka fyra

Fjärde luckan kommer här,
vet du vem författaren är?
MAMMAN
Jaså, nu duger inte maten längre. Det var just snyggt. Så snällt av dig Fia att spotta sin mor i ansiktet på själva julafton. 
MORMOR
(in på rullator, gnälligt) Jaså, är det här ni är! 
PAPPAN
Nej nu äter vi. Nu låter vi maten tysta mun. 
PUBERTETSSONEN
Vem tuggar åt mormor? 
PAPPAN
Säg inte att käringen glömt löständerna igen! 
YNGVE
Ja, jag gör det inte. Det är Fias tur. 
FIA
Det är det väl inte alls. Förresten ska jag inte ha någon skinka. 
MAMMAN
Så så, kivas inte nu. (reser sig) Jag tror att vi ska ha lite knäckebröd någonstans som vi skulle kunna blöta upp.

5 comments:

  1. Replies
    1. Hehe, ja det där är vad vi har att se fram emot som gamla!

      Delete
  2. Jag kan, jag kan! Det här råkar nämligen vara en av mina favoritförfattare: Jonas Gardell!

    ReplyDelete
  3. Mamma mamma, mormor gråter!
    Nej det rinner bara från ögonen, det gör det på gamla människor.

    :)

    ReplyDelete