Thursday, December 15, 2016

Julkalender, lucka femton

Ledtråd: isslask,
snö och rymdmask:
"Han steg ut på snön där vi står. Spåren letar sig snett ut mot kanten och fortsätter utmed taket, kanske tio meter. Där stannar de upp. För att sedan fortsätta mot hörnet och husgaveln. Där de följer kanten på ungefär en halv meters avstånd, till hörnet mot det andra packhuset. Därifrån har han dragit sig kanske tre meter mot mitten för att ta sats. Sedan går spåret rakt mot kanten som han gjort avstamp från. 
Det andra taket består av svart, glaserat tegel som ute vid hängrännan har en så brant vinkel att snön inte ligger kvar. Det finns ingenting att hugga tag i där. I stort sett kunde han lika gärna ha hoppat rakt ut i tomma rymden. 
Bortsett från Esajas spår finns det inga. Ingen annan än han har varit på den snötäckta ytan."

4 comments:

  1. Jag hoppas Esajas ramlade rakt ner och blev platt som en pannkaka, för nu är jag sur över att jag inte kunnat en enda bok på tre dagar! Kan du inte ta något från Emil i Lönneberga och det stora tabberaset i Katthult imorgon, för annars börjar jag tvivla på mina litteraturkunskaper.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är du säker på att du inte läst boken? För det är precis vad som hände, han blev platt som en pannkaka... Jag kan tyvärr inte lova att det blir lättare imorgon.

      Delete
  2. Ja men visst är det Fröken Smillas känsla för snö?

    ReplyDelete
  3. Frökens Smillas känsla för snö är bra men inte minnet för inte mindes jag att det var den boken när jag läste stycket.

    ReplyDelete