Friday, December 9, 2016

Julkalender, lite svårare

Lucka nio,
den första i en trio:
"Att spara gåvan ända fram till julafton var aldrig min tanke, någon julklappsutdelning förekom inte hos oss, i så fall skulle alla ha fått paket och det var otänkbart. Jag sparade skallran tills vidare i alla fall, men morsan fick sitt så snart jag kommit hem. Jag kunde knappast hålla mig tills hon hade torkat av händerna framtill på förklät och kommit fram till bordet. 
-Ojojoj sa hon, när hon äntligen höll på att veckla av tomtepapperet. Men Nancy! Vad har du hittat på nu då? 
-Tänkte att du kunde ha mjölken i den på julafton, när vi äter risgrynsgröt, sa jag lite blygsamt, fast jag höll på att sprängas av stolthet och iver. 
Morsan stod med den bukiga, rosenkransade tillbringarn i handen. Lyfte den framför sig. Vände och vred. Våra ögon lyste i kapp med varann."

7 comments:

  1. Åh! Jag är säker på att jag har läst den här boken, men inte minns jag vilken det är inte. Spontant vill jag säga Tipping the Velvet, men det kanske bara är för "fattig flicka som heter Nancy".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra gissning! Men det är något mycket "närmre hem" (särskilt mitt hem)

      Delete
  2. Tycker också att jag känner igen citatet, särskilt "någon julklappsutdelning förekom inte hos oss, i så fall skulle alla ha fått paket och det var otänkbart. "
    Och Nancy...
    ska bli intressant att höra vad det är.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den var nog lite lurig den här...

      Delete
  3. Jag tror att det är en kvinnlig Uppsalaförfattare.......

    ReplyDelete
  4. Elsie Johansson

    ReplyDelete