Sunday, December 25, 2016

Hur många citat kände du igen?

Några var lätta, andra svårare... Citaten i julkalendern kom ur följande litterära verk:
  1. Astrid Lindgren, Vi på Saltkråkan
  2. Selma Lagerlöf, Nils Holgerssons underbara resa
  3. Mary Shelley, Frankenstein
  4. Jonas Gardell, Mormor gråter
  5. J. K. Rowling, Harry Potter and the Order of the Phoenix
  6. Charlotte Brontë, Jane Eyre
  7. J. R. R. Tolkien, Sagan om ringen
  8. Lev Tolstoy, Anna Karenina
  9. Elsie Johansson, Glasfåglarna
  10. August Strindberg, Hemsöborna
  11. John Ajvide Lindqvist, Låt den rätte komma in
  12. Selma Lagerlöf, Gösta Berlings saga
  13. Victoria Benedictsson, Fru Marianne
  14. Khaled Hosseini, Flyga drake
  15. Peter Høeg, Fröken Smillas känsla för snö
  16. John Irving, En bön för Owen Meany
  17. Mikael Niemi, Populärmusik från Vittula
  18. Väinö Linna, Okänd soldat
  19. Thomas Mann, Buddenbrooks
  20. Arthur Conan Doyle, The blue carbuncle (Sherlock Holmes)
  21. Alan Bradley, I am half-sick of shadows (Flavia de Luce)
  22. Agatha Christie, Äventyret med julpuddingen (Hercule Poirot)
  23. Audrey Niffenegger, Tidsresenärens hustru
  24. Charles Dickens, En julsaga
Hur många kände du igen?

2 comments:

  1. Av 24 frågor hade jag rätt på 13 helt av mig själv och utan fusk :-) Därutöver TRODDE jag att det kunde vara Jane Eyre på fråga 6, men var inte helt säker. Och att det var Harry Potter på fråga 5 visste jag men hade inte klarat vilken bok om inte ledtråden hade varit just ledande.
    Om jag får ett halvt poäng vardera för dem så kan jag säga att jag hade 14 rätt av 24. Det är jag nöjd med! Otroligt ambitiöst att leta reda på utdrag ur kända böcker på det här viset, fattar inte hur du orkade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle ge dig 15 rätt för det! Alla ledtrådar var till för att nyttjas. Jag hade väldigt roligt när jag satt och knåpade ihop :)

      Delete