Tuesday, November 8, 2016

Tematrio: typ sant

Lyran frågar efter boktips i genren autofiktion, det där som mer eller mindre bygger på sanna historier.

Det finns horder av sådana böcker i hyllorna om andra världskriget och förintelsen. En fruktansvärd och mycket bra skildring är Primo Levi, Är detta en människa? Så svårt att ta till sig. Och just idag när USA kanske väljer en demagog med så många likheter med Hitler. Låt oss hoppas att de demokratiska institutionerna är starkare idag än på trettiotalet och orkar hålla emot en högljudd galning, oavsett om han blir president eller dålig valförlorare.

Helena Henschen skriver fint och oftast intressant. I skuggan av ett brott handlar om hennes egen mörka familjehemlighet, de Sydowska morden. Jag gillar också Hon älskade.

Och så ger jag ett tips som inte är en autofiktion men som driver med autofiktionen på ett roligt och innovativt sätt. Läs Kerstin Ekman, Grand final i skojarbranschen. Kerstin Ekman är nämligen alltid läsvärd.

Heja Hillary!

20 comments:

  1. Replies
    1. Sannerligen. Men oavsett hur det går är jag orolig för framtiden. Så polariserat, så mycket våld.

      Delete
  2. I skuggan av ett brott är en mycket bra bok. Ska läsa Hon älskade också. Väldigt synd att inte Henschen hann skriva fler böcker.

    Levi ska jag läsa.

    ReplyDelete
  3. Och ja. Jag hoppas verkligen att USA inte väljer Trump. Det skulle vara en katastrof på så många sätt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går knappt ens att tänka tanken

      Delete
  4. Jag gillade Grand final i skojarbranschen!

    ReplyDelete
  5. Kerstin Ekmans bok har jag varit lite sugen på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen ge den en chans, tycker jag :)

      Delete
  6. Fin trio! Henschen har jag börjat på någon gång men jag tror inte att jag har läst ut den. Får kika på det!

    Usch, jag riktigt bävar för den där stunden imorgon bitti när jag slår av flygplansläget på mobilen och ser nyhetsflasharna ramla in...

    ReplyDelete
  7. Grand Final och Hon älskade står olästa i min bokhylla och samlar damm... Kanske dags att blåsa bort dammet på dom? Jag hoppas med att dagens val blir rätt.....Världen är en skrämmande plats att leva i just nu och än mer skrämmande lär den bli om det blir Trump.

    ReplyDelete
  8. Har inte läst någon i din trio, men Kerstin Ekmans bok har i alla fall hittat hem till mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Där har du något skoj att se fram emot!

      Delete
  9. Presidentvalet i USA är nog en rysare.

    ReplyDelete
  10. Har inte läst någon i din trio.

    ReplyDelete
  11. Tyckte riktigt bra om båda Helena Henschens böcker. Och amerikanska presidentvalet... ja fy vilken rysare!

    ReplyDelete